Verksamhetsutvecklare

Transportstyrelsen / Organisationsutvecklarjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro, Nora, Askersund, Västerås, Norrköping eller i hela Sverige

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Om jobbet
Vi behöver nu förstärka med ytterligare engagerade verksamhetsutvecklare!

Miljontals medborgare, företag och organisationer är beroende av oss dygnet runt, året runt. Vi har en central roll inom Transportstyrelsen och utgör ett viktigt stöd såväl strategiskt som operativt för all verksamhet. Uppdragen är samhällsviktiga, tidskritiska, spännande och utmanande. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi jobbar för att möjliggöra morgondagens resor och transporter.

Du kommer jobba på avdelningen Fordonsinformation som har ett omfattande ansvarsområde. Vi har ett övergripande ansvar för vägtrafikregistret, som bland annat innehåller uppgifter om fler än 11 000 000 fordon och registrerade ägare. Varje år hanterar våra medarbetare och system cirka 20 miljarder i intäkter från skatter och avgifter. Allt detta styrs av lagstiftning, vilket är vårt ansvar att efterleva och utveckla. Sammantaget en mycket dynamisk arbetsplats med en hög förändringstakt.

Du kommer att arbeta med utvecklingen av verksamheten inom Trängselskatt och Infrastrukturavgift. Du kommer ingå i ett team med produktägare, verksamhetsutvecklare och systemförvaltare som har nära samarbete med det IT-team som utvecklar verksamhetens IT-stöd. Tillsammans strävar vi efter att effektivisera, digitalisera och göra ständiga förbättringar för våra kunder.



Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.

Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen

Du kommer att

• arbeta med och ansvara för verksamhetskomponenter (processer, regelverk och informationsmodeller) inom trängselskatt och infrastrukturavgift
• leda samt följa upp utvecklings- och förändringsarbetet framåt i nära samarbete med andra inom myndigheten
• leda och delta i samarbete med andra myndigheter samt interna och externa intressenter
• ta fram statistik för uppföljning och leverans till externa intressenter
• svara på frågor om verksamhetsområdet från media.

Du måste ha

• akademisk utbildning eller annan kunskap/erfarenhet av motsvarande roll som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsledning med kopplingar till it-stöd
• erfarenhet av att dokumentera och strukturera verksamhetskomponenter (t. ex. processer, begrepp, regler och informationsmodeller)
• god förmåga och erfarenhet av att skriva analyser, beslutsunderlag samt rapporter.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av agilt arbetssätt
• erfarenhet av verksamhetsområdet
• erfarenhet av att använda statistik som beslutsunderlag
• arbetat inom en offentlig verksamhet
• arbetat med Sparx Enterprise Architect, Visual studio eller liknande verktyg.

Vi vill att du

• har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och finner nya lösningar på gamla problem. Kan snabbt ändra synsätt och förhållningssätt utan att tappa fokus på helheten
• löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Ser logik, detaljer och samband i komplex information eller miljö
• tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver processer vidare på ett kvalitets- och säkerhetsmedvetet sätt
• har god kommunikationsförmåga, är lyhörd, anpassar dig efter såväl motparten som situationen och bidrar med dina kunskaper om verksamhetsutveckling

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.



Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.

Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Maria Pettersson, 010 - 495 64 22 maria.pettersson2@transportstyrelsen.se.

Vecka 26 (26/6 till 30/6) kan du kontakta enhetschef Torbjörn Bülow, 010-495 67 16 torbjorn.bulow@transportstyrelsen.se

Vecka 27 (3/7 till 7/7) kan du kontakta tf sektionschef Andreas Wedén, 010- 495 60 17 andreas.weden@transportstyrelsen.se

Saco, Astrid Edlund och ST, Siv Nederman nås via vår växel på 0771- 503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.



Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-2927. Vi behöver din ansökan senast den 17 juli 2023. Har du skyddade personuppgifter, ska du skicka in din ansökan per post, kontakta rekryterande chef för information. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.

Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Kort om avdelning Fordonsinformation

Avdelning Fordonsinformation består av sex enheter: Staben, VTR, Uppbörd, Gemensamma funktioner, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Arjeplog och Visby.

Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-07-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099), http://www.transportstyrelsen.se/

Jobbnummer
7914810

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: