Verksamhetsspecialist till Statens servicecenter inom redovisnin

Statens Servicecenter / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Den 1 juni tar vi över ansvaret för landets drygt 100 statliga lokala servicekontor, där vi erbjuder medborgare, nyanlända och företagare service från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Sedan 2012, när myndigheten bildades, levererar vi administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön och HR. I dag är vi ca 500 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. När vi tar över servicekontoren blir vi ca 1400 medarbetare över hela landet.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Rekryteringen till servicekontoren görs i samverkan mellan Statens servicecenter och de berörda myndigheterna fram till dess att ansvaret går över till Statens servicecenter den 1 juni.

Anställningen är placerad inom avdelningen för redovisningstjänster. Avdelningen har ca 60 medarbetare fördelade på tre enheter i Östersund, Gävle och Stockholm. Avdelningens uppdrag omfattar tjänster inom löpande redovisning, anläggningsredovisning, bokslut, systemstöd samt utvecklingen inom redovisningsprocesserna och tjänsterna. Anställningen är placerad på enheten för systemstöd och utveckling som har medarbetare i Gävle, Östersund och Stockholm. Benämningen för befattningen är ekonomikonsult och du har rollen som verksamhetsspecialist.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetsspecialist ska du snabbt kunna sätta dig in i våra tjänster, processer och avgiftsmodell, vara bollplank gentemot både medarbetare och enhetschef i förbättrings- och utvecklingsarbetet utifrån ett brett perspektiv för hela avdelningen. Du ska vara drivande och bidra i arbetet med att utveckla verksamheten och våra tjänster. Rollen innebär att du både ska ha ett strategiskt och operativt perspektiv, förstå delarna som skapar helheten. För att vara framgångsrik i det strategiska arbetet behöver du vara operativt insatt och ha förståelse för statlig redovisning samt de ekonomiska flödena i redovisningsarbetet. Statens servicecenter har som uppdrag att skapa ekonomiska kostnadsfördelar genom att leverera ekonomiadministration och systemstöd till andra myndigheter. Det innebär att vi löpande arbetar med att ansluta andra myndigheter till våra tjänster. Du kommer därför vara drivande och delta i anslutningsprojekt, förbättrings- och utvecklingsprojekt, där det förekommer projektledning i mindre format. Du kommer även att arbeta i vårt processramverk för ständiga förbättringar och löpande utveckling av processerna. Vi strävar ständigt efter att effektivisera våra tjänster via standardisering och digitalisering så det är lämpligt att du har en hög digital mognad.

Publiceringsdatum
2019-05-02

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen inom ekonomi
• Minst 3 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• Erfarenhet av att ha arbetat med Agresso
• Ha mycket goda kunskaper i Officepaketet

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att driva processer
• Att prova nya perspektiv och nya idéer
• Att framföra möjligheter till utveckling
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att välja utifrån helheten vad som ska göras och i vilken ordning
• Att arbeta bra med andra människor och att skapa ett gott samarbete med andra parter
• Att bidra med strategiskt och operativt perspektiv

Dessutom är det meriterande om du har:
• God kunskap i statlig redovisning
• Erfarenhet av statliga avtal och regelverk
• Erfarenhet av Visma Proceedo

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Placeringsort är Gävle eller Stockholm, efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Vällkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 19 maj 2019.
Vi planerar att genomföra intervjuer under vecka 22-23.

Vi har två likadana annonser ute för samma tjänst, dvs vi söker en verksamhetsspecialist till Gävle eller Stockholm. Du behöver bara ansöka via en av annonserna.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582, Towa Eng SACO-S tel. 010-456 03 91

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christian Koch, Enhetschef christian.koch@statenssc.se 010-456 05 27

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE15
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE15

Jobbnummer
4764385

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: