Verksamhetssamordnare till projektet Digital brottmålshantering

Domstolsverket / Juristjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Domstolsverket i Jönköping, Göteborg, Stockholm eller i hela Sverige

Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Till enheten för digital mål- och ärendehantering söker vi nu en verksamhetssamordnare som vill ha ett utåtriktat arbete med möjligheter att aktivt bidra till det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar, särskilt avseende brottmålshanteringen.

Tjänsten är en projektanställning.

Publiceringsdatum
2018-11-20

Dina arbetsuppgifter
För närvarande pågår ett projekt för att digitalisera brottmålshanteringen inom Sveriges Domstolar. Projektet - Digitalisering av Brottmålshanteringen (DBM) - syftar bland annat till att införa elektroniska original för avgöranden i brottmål och att möjliggöra en rapportering av brottmålsavgöranden från tingsrätterna och hovrätterna och HD (i vissa fall) till övriga RIF-myndigheter.

I projektet ingår att ta fram ett verksamhetsstöd som stödjer en verksamhetsförändring. Denna förändring innebär bl.a. att domstolarna ska kunna skapa elektroniska original, t.ex. elektroniska domar. I projektet ingår också fortsatt arbete med att skapa förutsättningar för att även överinstanserna att kunna arbeta med mer strukturerad information i brottmål. Därigenom skapas bland annat möjlighet för alla de allmänna domstolarna att rapportera brottmålsdomar vidare i brottmålsprocessen på ett strukturerat sätt.

Med utgångpunkt från gedigna erfarenheter av arbete med utveckling av verksamhet och verksamhetsstöd samt stor erfarenhet av domstolsarbete och förståelse för domstolarnas verksamhet främst kring brottmål kommer du att ha rollen som verksamhetssamordnare i projektet Digitaliserad brottmålshantering.

Du kommer i förhållande till projektledare och övrig projektledning samt utvecklingsteamen leda och hålla samman verksamhetens behov och krav på det framtida verksamhetsstödet utifrån direktiven för projektet men också delta i utvecklingen av domstolarnas arbetssätt och rutiner. I den rollen kommer du att behöva ha en drivande och samverkande roll i förhållande till delar av projektet som avser förändringsledning, rättsliga frågor och externa myndigheters behov. Du kommer att rapportera till projektledaren för projektet och i vissa delar till de operativa beställarna för projektet.

I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens eller med erfarenhet av arbete som handläggare i domstol.

I arbetet som verksamhetssamordnare kan du också komma arbeta med rent juridiska frågor såsom:

- att analysera och sammanställa behov som berör verksamhetsstöd inom Sveriges Domstolar

- att realisera dessa behov och

- att utreda juridiska frågeställningar som ska ligga till grund för analys- och realiseringsarbetet.

Arbetet innebär externa kontakter, främst representanter med Sveriges Domstolar.

Frekventa tjänsteresor ingår i arbetet. Tjänsten förutsätter närvaro i Jönköping i princip minst två dagar varje vecka.

Denna tidsbegränsade projektanställning gäller t.o.m. augusti 2020.

Kvalifikationer
Vi söker en ordinarie domare eller hovrättsassessor med ett intresse för digitalisering och brottmålshantering. Du behöver ha gedigen erfarenhet av och intresse för arbete med utveckling av verksamhet och verksamhetsstöd samt stor erfarenhet av domstolsarbete. Arbetet kräver att du som person är problemlösande och analytisk samt har god fallenhet för logiskt tänkande, men också att du har god förmåga till prioritering och avgränsning.

Arbetet är till stora delar inriktat på att realisera och prioritera framtagna krav på en digitaliserad informationshantering. Du behöver därför ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, noggrann och ta egna initiativ. Du behöver ha innovationsförmåga och trivas i en miljö som präglas av nytänkande och kreativitet.

Tidigare erfarenheter från utvecklingsarbete särskilt inom digitaliseringsområdet eller myndighetsövergripande samverkan inom brottmålsområdet är meriterande.

Om företaget
Domstolsverket arbetar med administration och utveckling för Sveriges Domstolar. På Domstolsverket arbetar cirka 390 personer och myndigheten är placerad i centrala Jönköping där vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och utvecklande miljö. Domstolsverket har även lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för, och driver utveckling av, juridiska frågor och arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar och med externa intressenter. Medarbetarna finns på Domstolsverkets samtliga kontor.

Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av fyra enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare är nu i fokus.

När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast möjligt enligt överenskommelse. Visstidsanställning

Ersättning
Domstolsverket tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-27
Ange följande referens när du ansöker: 1751-2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna Sjöman 036-155502 eller 070-183 24 81

Företag
Domstolsverket

Adress
Domstolsverket
Kyrkogatan 32
55181 Jönköping

Kontorsadress
Kyrkogatan 32

Jobbnummer
4466927

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Domstolsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Domstolsverket: