Verksamhetsnära objektsförvaltare

Kemikalieinspektionen, Tillsyn och registratur / Datajobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kemikalieinspektionen, Tillsyn och registratur i Sundbyberg

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.

Du kommer tillhöra Kemikalieinspektionens enhet Produktregistret & kemikaliestatistik. Enheten samlar in information om kemiska produkter och biotekniska organismer som tillverkas i eller förs in till Sverige och hjälper företag med sina kemikalieregistreringar i ett produktregister där ca 2 800 företag registrerar sina kemiska produkter. Informationen används både till egen statistikproduktion och till Sveriges officiella statistik över kemikalieanvändningen, för inspektioner och för att utveckla regler och minska riskerna för hälsa och miljö. Enheten ansvarar även för två av myndighetens större IT-system.




Publiceringsdatum
2022-03-18

Arbetsuppgifter
Du kommer att ha rollen som verksamhetsnära objektsförvaltare för ett objekt på Kemikalieinspektionen som kallas för PR-systemen och används för hantering av kemikalieavgifter, elektronisk inrapportering från företag och statistikproduktion på myndigheten. Förvaltningsobjektet är byggt i Microsoft och består av ett antal egenutvecklade system med en BI-lösning och integration mot flera interna system och även mot Bank-ID lösning och Bolagsverkesregister. Objektet är installerad på myndighetens IT-miljö och driftas av IT-enheten på myndigheten. Förvaltning- och utvecklingsarbetet hanteras av ett team med olika kompetenser som sitter i myndighetens lokaler. Förutom personer i verksamheten som objektet stödjer kommer du att arbeta med externa konsulter, tredjepartsleverantörer, IT-enheten och andra objektsägare.

Som objektsförvaltare för PR-systemet kommer du ha helhetsansvaret för förvaltning av objektet. Arbetet innebär många kontaktytor och nära samverkan med verksamheten, IT och externa leverantörer. I din roll kommer du ansvara för att:
• Ta fram målinriktad förvaltningsplan i samarbete med IT-nära förvaltningsledare.
• Planera, prioritera och leda förvaltningsaktiviteter mot uppsatta mål och inom fastställda budgetramar.
• Hålla utvecklarnas backlogg uppdaterade och göra rätt prioriteringar till sprintar.
• Ta emot och prioritera buggrättningar och utvecklingsåtgärder
• Vara stöd för att utvecklarna ska få svar på kravfrågor
• Vara med och testa utförda utvecklingsåtgärder samt stödja verksamheten i testarbete
• Utföra åtgärder såsom behörighetshantering, uppdatering av information i systemet, köra SQL script, mm.
• Hålla utbildning samt ta fram lathundar, rutinbeskrivning och diverse förvaltningsdokumentation och se till att de hålls uppdaterade.
• Omvärldsbevaka systemet ur ett verksamhetsperspektiv för att fånga upp nya behov av förändringar i systemet.
• Planera resurser i samråd med resursägare.
• Ta fram underlag för systemförvaltningsbudget och följa upp resursåtgång
• Följa upp förvaltningsarbetet för att säkerställa att systemet uppfyller verksamhetenskrav
• Att medverka i utvärdering av systemlösningar
Administrativ support på enheten ingår också i tjänsten. Under de närmaste åren planerar vi för en digitalisering av tillsynsverksamheten. Du kommer att bli en aktiv del av den utvecklingen. Det kommer bl.a. att innebära ny systemutveckling, intern effektivitetshöjning och ökat datautbyte M2M.


Kvalifikationer
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ska du ha erfarenhet av:
• Erfarenhet av objektsförvaltning, projektledning
• Att stötta vid framtagning av krav- och lösningsspecifikationer.
• Att delta i omvärldsbevakningar och bidra i tekniska utredningar.
• Löpande systemförvaltning.
• Att sätta dig in i verksamhetsbehov och omsätta dessa till krav för vidare utveckling.
Utöver detta så har du:
• Högskoleutbildning, gärna inom naturvetenskap eller statistik som ger dig möjlighet till förståelse av verksamheten
• God förståelse för egenutvecklade system.
• Kunskap om grunderna i SQL och har viss förståelse av T-SQL och kan köra enklare skript.
• Minst 1 års erfarenhet av liknande roll.

Meriterande erfarenheter:
• Arbete med förvaltningsmodellen PM3
• Erfarenhet av andra databashanterare, tex MS-Access och arbete med MS-Power BI.
• Agilt arbete
• Arbete med statistikproduktion samt arbete inom statlig sektor.

Dina personliga egenskaper
• Har en god kommunikativ förmåga och lätt för att samarbeta med andra
• Du är kvalitetsmedveten, sätter kundens behov i centrum och noggrann
• Du gillar att föra en dialog med personer inom olika kompetensområden.
• Arbetet ställer höga krav på att på initiativförmåga, ansvarstagande och noggrannhet.
• Du är både tålmodig och pedagogisk och kan förklara systemet för alla typer av användare.
• Du behöver vara analytisk och strukturerad i ditt sätt att arbeta.
• Tidvis behöver du också kunna arbeta under tidspress och med uppgifter av mer rutinartad karaktär.
• Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift och ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska samt kunna dokumentera ditt arbete väl.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.

Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse. Kemikalieinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kemikalieinspektionen, Tillsyn och registratur

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "H22-04352".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kemikalieinspektionen (org.nr 202100-3880)

Arbetsplats
Kemikalieinspektionen, Tillsyn och registratur

Kontakt
Enhetschef
Patrick Lindén
patrick.linden@kemi.se
08-519 41 100

Jobbnummer
6451693

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kemikalieinspektionen, Tillsyn och registratur

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kemikalieinspektionen, Tillsyn och registratur: