Verksamhetsledare inom enhet ekonomiskt bistånd
Katrineholms kommun Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Katrineholm,
Vingåker,
Flen,
Finspång,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Katrineholms kommun Socialförvaltningen i Katrineholm Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!
Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg där vi utför bland annat biståndsprövningar, behandlings- och stödinsatser enligt socialtjänstlagen, familjerättsliga ärenden och ärenden enligt LVU/LVM. Vi ansvarar även för handläggning och tillsyn utifrån alkohollagen. Vi tror på omtanke, mångfald och driv samt mod i vårt arbete. Vi är stolta över det arbete vi gör och brinner för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare!
Inom enheten ekonomiskt bistånd driver vi ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Som verksamhetsledare är du en viktig del av enhetens ledningsfunktion som består av en enhetschef och två verksamhetsledare.
Vi erbjuder Dig en trevlig arbetsplats som präglas av engagemang och samarbete.
Publiceringsdatum2022-10-04ArbetsuppgifterI din roll som verksamhetsledare kommer du att leda och fördela det dagliga arbetet på enheten för ekonomiskt bistånd. Du kommer att leda gruppmöten, ärendegenomgångar samt introduktion av nyanställda. Din funktion innebär även att du stödjer och coachar medarbetarna i komplicerade frågor. Vidare ingår det även att bidra till utveckling av verksamheten och att följa upp det dagliga arbetet för att säkerställa enhetlighet och rättssäkerhet i handläggning och beslutsfattande. Att tillvarata och utveckla medarbetarnas kompetens är en viktig del för att kunna möta framtidens utmaningar på ett bra sätt.
KvalifikationerFör tjänsten krävs att du har flerårig erfarenhet av arbete inom området ekonomiskt bistånd. Du ska ha goda kunskaper om aktuell lagstiftning och dokumentation. Du har god språklig förmåga i det svenska språket, i såväl tal som skrift. I grunden har du akademisk examen såsom socionom eller annan utbildningsbakgrund som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du känner dig bekväm med att arbeta i digitala miljöer och har goda kunskaper i Office-paketet. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet när det gäller att exempelvis tolka aktuell lagstiftning, riktlinjer och praxis.
Erfarenhet av arbetsledning eller projektledning är önskvärd och det är meriterande om du har utbildning i systemteori, ASI, ADAD, MI samt om du har arbetat i verksamhetssystemet Treserva.
Vidare så har du lätt för att själv strukturera ditt arbete och driva processer framåt, och du trivs både med att arbeta självständigt och i grupp då du har har en god samarbetsförmåga. Du är tydlig i din kommunikation och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och du har en empatisk förmåga och en förmåga att se saker ur ett helhetsperspektiv med klienten i fokus. Du är van att samverka med både interna och externa samarbetspartners och det är därför viktigt att du har ett serviceinriktat arbetssätt och bemötande både internt och externt. Du behöver vara innovativ och modig för att komma på smartare sätt att arbeta på och fokusera oss på att tillsammans med andra samhällsaktörer göra det möjligt att fler går över till egen försörjning.
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen. Vi erbjuder även bland annat friskvårdbidrag upp till 2000 kr per år, flextidsavtal, möjlighet att semesterväxla samt att teckna avtal om förmåns cykel.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde sker enligt överenskommelse., upphör: Tjänsten är ett vikariat på ett och ett halvt år.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-10-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKatrineholms kommun Socialförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C104254/2022".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340)
Arbetsplats Katrineholms kommun Socialförvaltningen
Kontakt Avdelningschef
Linda Qvarnström
linda.qvarnstrom@katrineholm.se 0150-578 49 Jobbnummer 7042179
Observera att sista ansökningsdag har passerat.