Verksamhetscontroller till Kompetensenheten, Solna

Polismyndigheten, HR-avdelningen / Controllerjobb / Solna
2023-02-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetscontroller till Kompetensenheten, Solna" (publicerad 2023-08-21) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen i Solna, Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en verksamhetscontroller till polisens utbildningsverksamhet, med placering på HR-avdelningens kompetensenhet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

HR-avdelningens uppgift är att skapa förutsättningar för en arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens chefer och medarbetare i att nå Polismyndighetens korta och långsiktiga mål.

Kompetensenheten består idag av de tre sektionerna grundutbildning, fort- och vidareutbildning samt utveckling och samordning, och är den enhet vid HR-avdelningen som har ansvar för Polismyndighetens utbildningsverksamhet. Detta innefattar grundutbildning till polis samt kompetensutveckling av befintliga anställda likväl som myndighetens biblioteks- och kunskapstjänst. Ett kansli är under uppbyggnad. Kompetensenheten har nästan 600 medarbetare och är inne i ett spännande och intensivt tillväxt- och omställningsarbete där du kommer att vara en viktig del i att bidra till utvecklingen av vår nya organisation.

Din placering kommer att vara på enhetens kansli som är under uppbyggnad. Gruppens uppdrag är att säkerställa ett strategiskt och administrativt stöd till enheten.

Publiceringsdatum
2023-02-17

Arbetsuppgifter
Som verksamhetscontroller utgör du tillsammans med bland annat analytiker, utbildningsstrateger, handläggare samt ytterligare en verksamhetscontroller navet i enhetens arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och analys. Du stödjer enhetschefen i framtagandet av underlag för ledning & styrning av enheten genom att analysera verksamheten från olika perspektiv i syfte att ta fram strategier för hur organisationen bäst ska leda sin verksamhet. Tillsammans med ekonomicontroller och HR-partner bistår du enhetens chefer i att löpande analysera verksamhetsmål och produktionsresultat i förhållande till ekonomiska resurser och tillgång på kompetens.

Kompetensenheten är för närvarande inne i en stor utvecklings- och omställningsprocess. Det innebär bland annat att rutiner och överenskomna arbetssätt är under utveckling. Som verksamhetscontroller har du en viktig uppgift i att bidra till att ta fram nya och effektivare arbetssätt liksom att förankra och kommunicera det inom enheten och HR-avdelningen.

Du kommer till exempel att leda arbetet med att utveckla statistik och nyckeltal som underlag för ledning och styrning av utbildningsverksamheten. Du kommer att bli involverad i utvecklingsarbete kring ökad processorientering, kundfokus och i att säkerställa former för en betryggande intern styrning och kontroll av enheten.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• högskoleexamen inom det som arbetsgivaren bedömer relevant område
• flerårig erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering, budgetering och verksamhetsuppföljning eller i det som arbetsgivaren bedömer som liknande roll
• erfarenhet av att utveckla metoder och arbetssätt kopplat till planering, uppföljning och analys
• erfarenhet av arbete i Officepaketet och andra relevanta system (gärna BI-system)
• god erfarenhet av arbete med statistik, personalekonomi eller motsvarande
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av arbete som verksamhetscontroller inom offentlig verksamhet
• erfarenhet av arbete i stora organisationer
• erfarenhet av lean och/eller systembaserad styrning
• erfarenhet av utbildningsverksamhet


Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmågan att se helheter, ha lätt för att samarbeta med andra, skapa förtroende genom tydlighet och ha ett lyhört förhållningssätt. Även förmåga att se samband, dra slutsatser med ett kritiskt och prövande förhållningssätt samt samordna, strukturera och proaktivt leda arbetet framåt. För att trivas i rollen bör du tycka om att ta egna initiativ, ha ett starkt utvecklingsfokus, helhetssyn och förmåga att växla mellan det verksamhetsövergripande och det operativa perspektivet. En förutsättning för ett gott resultat är att förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. För att lyckas är det viktigt att du är lyhörd och inkluderande och att du tycker om att skapa kontakter och bygga relationer.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort: Solna
Funktion: Handläggare
Övrigt: Flextid

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C126219/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, HR-avdelningen

Kontakt
Gruppchef
Heelena Nilsson

Jobbnummer
7461091

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, HR-avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, HR-avdelningen: