Verksamhetscontroller till Ekonomiavdelningen

Örebro kommun / Controllerjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Vi söker en proaktiv, analytisk och lösningsorienterad verksamhetscontroller som vill vara med och stödja några av samhällets viktigaste verksamheter med komplexa uppdrag och komplex verksamhets- och ekonomistyrning. Du kommer få möjlighet att utvecklas och växa i din roll tillsammans med schyssta kollegor på en av Örebros största ekonomiavdelningar!

Publiceringsdatum
2021-05-24

Om tjänsten
Kom och bidra med ännu bättre förutsättningar för vår verksamhetsplanering och uppföljning som verksamhetscontroller på en övergripande nivå i Örebro kommun! I rollen bidrar du till att ledningen kan fatta strategiska beslut som är väl underbyggda med fakta. Du arbetar proaktivt och bidrar med analyser, förslag och underlag i planerings- och uppföljningsarbetet. Du processleder och sammanhåller flera olika team som på olika nivåer i organisationen jobbar med planerings- och uppföljningsarbetet. I din processledarroll har du handlingsutrymme och ansvar att leda och utveckla arbetet inom processen.

För att lyckas i rollen krävs förutom förståelsen för verksamhetsstyrning och kvalitets- och analysarbete, även ett stort intresse av att förstå verksamhetens förutsättningar och processer. Du behöver ha kunskap och goda insikter om kopplingen mellan verksamhet- och ekonomistyrning. Som verksamhetscontroller ingår och representerar du Örebro kommun i ett antal nätverk rörande verksamhetsstyrningsfrågor och projektleder våra delleveranser till nationella och nätverksjämförelser. Du förväntas omvärldsbevaka både i ekonomi- och verksamhetsförutsättningar. I rollen förväntas du även kunna stödja andra rörande verksamhetsplanering och uppföljning samt övergripande riktlinjer gällande ekonomi- och verksamhetsstyrningen i Örebro kommun.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• utifrån ett kommunövergripande perspektiv arbeta med att planera, följa upp och analysera resultat, mål och processer för kommunens verksamheter inom ramen för kommunledningens behov
• framtagande av nyckeltal, indikatorer och kvalitetsmått
• arbeta självständigt med beredning och utredning inför politiska ställningstaganden
• processleda och tillsammans med processteamet utveckla kommunens övergripande uppföljningsprocess
• säkerställa och uppdatera rutiner för verksamhetsplanering och uppföljning
• informera och utbilda i uppföljnings- och analysmetoder
• utföra övergripande controlleruppdrag som förekommer inom kommunstyrelseförvaltningen

Kompetenser
• akademisk examen med inriktning mot ekonomi, samhällsvetenskap, statskunskap eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
• erfarenhet av kvalificerade arbetsuppgifter på strategisk nivå
• erfarenhet och kompetens i kvalitets- och analysarbete

I rollen arbetar du självständigt, strukturerar ditt angreppssätt och tar ansvar för din uppgift. Du kommer även arbeta i team, både tillsammans med andra inom ekonomiavdelningen och i tvärfunktionella team, det krävs därför att du kan hantera flera samlade, och ibland motstridiga perspektiv. Du tänker strategiskt och ser på långsiktiga betydelser och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till detta. Vidare ser du helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. I rollen som verksamhetscontroller behöver du ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift samt mycket goda datorkunskaper.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande

• erfarenhet av controllerroll eller annat strategiskt arbete
• erfarenhet av verksamhets- eller ekonomistyrning
• erfarenhet av Office 365, Power BI och verksamhetsplaneringssystem

Tjänstens omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Befattningen kommer vara placerad på ekonomiavdelningen där vi är ca 100 medarbetare som ger stöd inom inköp, ekonomi- och verksamhetsstyrning samt redovisning. Ekonomiavdelningen är i ett pågående utvecklingsarbete där vi ser över processer, rutiner och roller. Syftet är att digitalisera, automatisera och standardisera arbetet inom alla inköps- och ekonomiprocesser för att frigöra ytterligare tid till analys, lednings- och beslutsstöd. Vi är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Så ansöker du
Sista ansökningsdag är 6 juni.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Örebro kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Örebro kommun (org.nr 212000-1967), http://www.orebro.se

Arbetsplats
Örebro Kommun

Jobbnummer
5762336

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: