Verksamhetscontroller till avdelningen för särskilda utredningar

Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega / Controllerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega i Stockholm, Eskilstuna eller i hela Sverige

Avdelningen för särskilda utredningar (SU) handlägger ärenden enligt förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare (SUF). Ärendena avser anmälningar mot anställda inom Polismyndigheten och Säkerhetspolisen, den som genomgår grundutbildningen till polis, åklagare, domare, nämndemän riksdagsmän, statsråd samt personal som står direkt under polisiär arbetsledning såsom inhyrda arrestvakter. Vidare ska avdelningen vid behov ge stöd och biträde till Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och andra myndigheter.
Oberoende och kvalitet
Chefen för avdelningen anställs genom beslut av regeringen och verksamheten finansieras via egen anslagspost. Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd har till uppgift att särskilt följa verksamheten. SU är en fristående avdelning inom Polismyndigheten och är lokaliserade frånskilt från övrig polisverksamhet. Avdelningen samverkar med Särskilda åklagarkammaren (SÅK) och har bland annat upprättat gemensamma handlingsrutiner.
Organisation
Avdelningen består av ett avdelningskansli, en ärendesamordningsenhet, en underrättelseenhet, en spaningsenhet, en bildanalysenhet samt fyra utredningsenheter. Kansliet, ärendesamordningsenheten, underrättelseenheten, spaningsenheten sant bildanalysenheten är placerade i Stockholm. Utredningsenheterna är placerade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala (under uppbyggnad).
Avdelningen för särskilda utredningars kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områden som beredning, administration, ekonomi, juridik, kommunikation, internationell samordning och verksamhetsuppföljning. Kansliet består av kanslichef, jurist, kommunikatör, chefssekreterare, handläggare och verksamhetscontroller.

Arbetsuppgifter
Du som verksamhetscontroller kommer främst att hålla samman och arbeta med uppföljning och utveckling av metoder för framtagande av rapporter och analyser kring avdelningens resultat. Kansliet har ett stödjande arbetssätt till avdelningen och växlar mellan strategiska och operativa uppgifter.
I rollen som verksamhetscontroller ingår bland annat:
Framtagande av avdelningens årsrapport till regeringen.
Löpande skapa underlag till avdelningens redovisningar för Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd.
Skapa underlag till enheternas tertialdialoger.
Genomföra löpande uppföljning och analys av avdelningens resultat, samt presentera detta för bland annat ledningsgruppen.
Utveckla, följa och analysera nyckeltal för verksamheten.
Ha en aktiv roll i avdelningens planeringsprocess, vilket ska resultera i en årlig aktivitetsplanering
Ansvara för arbetet med planering och uppföljning av intern styrning och kontroll.
Delta i arbetet med att revidera och uppdatera avdelningens samt Polismyndighetens styrdokument.

I arbetsuppgifterna ingår även handläggning av övriga ärenden som hanteras vid avdelningskansliet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Akademisk utbildning inom sa kriminologi, samhällsvetenskap, ekonomi eller annan för tjänsten relevant utbildning.
Erfarenhet av kvalificerat arbete med verksamhetsstyrning och uppföljning.
Mycket god förmåga att hantera stora datamängder.
Mycket god förmåga att arbeta i Excel, inklusive pivottabeller och formler.
Mycket god förmåga att kunna visualisera information i bild och grafik.
Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift
God förmåga att uttrycka dig väl i engelskt tal och skrift.
God vana att skriva rapporter på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt.
God vana av att genomföra muntliga och skriftliga presentationer/föredrag.

Meriterande
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av att arbetat som verksamhetscontroller.
Erfarenhet av att arbeta med QlikSense, alternativt annat visualiseringsverktyg (exempelvis QlikView, Tableau, Power BI).
Kunskaper i SQL.
Erfarenhet av polisens datasystem såsom RAR, DURTVÅ och PäR.
Erfarenhet av arbete med uppföljningssystemet VUP.
Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet med krav på offentlighet och sekretess.

Publiceringsdatum
2022-06-02

Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att självständigt och i grupp kunna samordna, strukturera och proaktivt leda arbetet framåt. För att lyckas i rollen behöver du vara analytiskt lagd och ha förmåga att såväl formulera som besvara relevanta frågeställningar kring avdelningens resultat. Du bör ha starkt utvecklingsfokus, en helhetssyn samt kunna växla mellan verksamhetsövergripande och operativt perspektiv. En förutsättning för ett gott resultat är att kunna förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. För att lyckas i arbetet är det även viktigt med god kommunikationsförmåga och att du är lyhörd och inkluderande då du kommer att ha kontaktytor både inom och utanför avdelningen.
Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Du är välkommen att kontakta Bitr.avdelningschefen/kanslichefen Jan Carlsson 010-56 356 50
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Emmy Angeklint, emmy.angeklint@polisen.se
Fackliga företrädare
Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information
Anställningen
Arbetsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 16 juni 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A319.811/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A319.811/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-16

Adress
Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega
Norra Agnegatan 33-37
11229 Stockholm

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A319.811/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Norra Agnegatan 33-37 (visa karta)
112 29  STOCKHOLM

Ansökan
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsplats
Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega

Jobbnummer
6706500

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega: