Verksamhetscontroller till Avdelningen för särskilda utredningar
Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega / Controllerjobb / Stockholm
2022-03-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetscontroller till Avdelningen för särskilda utredningar" (publicerad 2022-06-02) ⬅️
Visa alla controllerjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega i Stockholm,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för särskilda utredningar (SU) handlägger ärenden enligt förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare (SUF). Ärendena avser anmälningar mot anställda inom Polismyndigheten och Säkerhetspolisen, den som genomgår grundutbildningen till polis, åklagare, domare, nämndemän riksdagsmän, statsråd samt personal som står direkt under polisiär arbetsledning såsom inhyrda arrestvakter. Vidare ska avdelningen vid behov ge stöd och biträde till Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och andra myndigheter.
Oberoende och kvalitet
Chefen för avdelningen anställs genom beslut av regeringen och verksamheten finansieras via egen anslagspost. Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd har till uppgift att särskilt följa verksamheten. SU är en fristående avdelning inom Polismyndigheten och är lokaliserade frånskilt från övrig polisverksamhet. Avdelningen samverkar med Särskilda åklagarkammaren (SÅK) och har bland annat upprättat gemensamma handlingsrutiner.
Organisation
Avdelningen består av ett kansli, en ärendesamordningsenhet, en underrättelseenhet, en spaningsenhet samt tre utredningsenheter. Kansliet, ärendesamordningsenheten, underrättelseenheten samt spaningsenheten är placerade i Stockholm. Utredningsenheterna är placerade i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Avdelningen för särskilda utredningars kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områden som beredning, administration, ekonomi, juridik, kommunikation, internationell samordning och verksamhetsuppföljning. Kansliet består av kanslichef, jurist, kommunikatör, chefssekreterare och verksamhetscontroller.
Publiceringsdatum2022-03-04Dina arbetsuppgifterDu som verksamhetscontroller kommer främst att hålla samman och arbeta med uppföljning och utveckling av metoder för framtagande av rapporter om avdelningens resultat. Kansliet har ett stödjande arbetssätt till avdelningen och växlar mellan strategiska och operativa uppgifter.
I rollen som verksamhetscontroller ingår bl.a.
Framtagande av årsrapport till regeringen.
Skapa underlag till Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd.
Skapa underlag till enheternas tertialdialoger.
Ha en aktiv roll i avdelningens planeringsprocess under året, vilket ska resultera i en årlig plan för planeringsprocessen.
Genomföra löpande uppföljning av avdelningens resultat.
Ansvara för arbetet med planering och uppföljning av intern styrning och kontroll.
Delta i arbetet med avdelningens styrdokument.
Utveckla nyckeltal för verksamheten.
I arbetsuppgifterna ingår även handläggning av ärenden som hanteras vid avdelningskansliet.
KvalifikationerVi söker dig som har:
Akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, ekonomi, kriminologi eller annan för tjänsten relevant utbildning.
Erfarenhet av kvalificerat arbete med verksamhetsstyrning och uppföljning.
Mycket god förmåga att kunna visualisera information i bild och grafik.
Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift.
God förmåga att uttrycka dig väl i engelskt tal och skrift.
God vana att skriva rapporter på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt.
Meriterande
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av polisens datasystem såsom RAR, Dur2 och PäR.
Erfarenhet av att arbetat som verksamhetscontroller.
Erfarenhet av att exportera information från databaser
Erfarenhet av arbete med systemet VUP
Erfarenhet av arbete med programmen Excel, Powerpoint, Qlickview och Status
Vana av att hålla presentationer/föredrag
Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet med krav på offentlighet och sekretess
Dina personliga egenskaperArbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att självständigt och i grupp kunna samordna, strukturera och proaktivt leda arbetet framåt. Du bör ha starkt utvecklingsfokus, en helhetssyn samt kunna växla mellan verksamhetsövergripande och operativt perspektiv. En förutsättning för ett gott resultat är att kunna förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. För att lyckas i arbetet är det viktigt med god kommunikationsförmåga och att du är lyhörd och inkluderande då du kommer att ha kontaktytor både inom och utanför avdelningen.
Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
KontaktVill du veta mer? Du är välkommen att kontakta Bitr.avdelningschefen/kanslichefen Jan Carlsson 010-56 356 50
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-konsult Emmy Angeklint,
emmy.angeklint@polisen.seFackliga företrädare
Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningen
Arbetsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och
https://polisen.se/sakerhetsprovning Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till
jobb.na@polisen.se senast den 25 mars 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A121.574/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A121.574/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på
www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-25
AdressPolismyndigheten - Norrmalm - Agnega
Norra Agnegatan 33-37
11229 Stockholm
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A121.574/2022".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Norra Agnegatan 33-37 (
visa karta)
112 29 STOCKHOLM
Ansökan E-post:
jobb.na@polisen.se Arbetsplats Polismyndigheten - Norrmalm - Agnega
Jobbnummer 6402044
Observera att sista ansökningsdag har passerat.