Verksamhetscontroller/näringslivsutvecklare

Solna Stad, Kompetensförvaltningen / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna Stad, Kompetensförvaltningen i Solna

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna har någonting att erbjuda alla, såväl boende som besökare och företagare.
Solna och Stockholmsregionen beräknas växa kraftigt de kommande åren. Det ställer höga krav på oss som arbetar i Solna stad att bli ännu bättre. Därför behöver vi dig som vill utveckla verksamheten för Solnaborna samt bidra till ett konkurrenskraftigt Solna. Solna stad erbjuder spännande och utmanande arbeten med ett öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.
Kompetensförvaltningen söker nu en verksamhetscontroller/ näringslivsutvecklare som brinner för tillväxtfrågor inom arbetsmarknad och inom näringsliv.
Kompetensförvaltningens uppdrag spänner över både tillväxtfrågor inom arbetsmarknad och inom näringsliv. Förvaltningen är en serviceorganisation som finns till för invånare och företagare i Solna:
• Vi erbjuder Solnabor aktivt stöd i form av vuxenutbildning samt personlig coachning och jobbmatchning till arbetslösa Solnabor som vill gå vidare till nytt arbete, studier eller företagande. Vi arbetar utifrån en värdegrund där människor kan och vill hitta sin väg till egen försörjning och utveckling. Vi tror att arbete är en viktig väg till ökad integration och mångfald i Solna.
• Vi erbjuder kvalificerad och kostnadsfri service till företagare och blivande företagare som vill starta, etablera sig och växa i Solna. Vi arbetar aktivt med att skapa ett gott företagsklimat då vi är övertygade om att det är näringslivet och jobben som utgör den ekonomiska grunden för stadens välfärdstjänster.
Kompetensförvaltningen består av en stab samt tre avdelningar för arbetsmarknad, integration och vuxenutbildning. Staben ansvarar för stöd och styrning av förvaltningens verksamhet samt Solnas stads strategiska näringslivsarbete.
Verksamhetscontrollern ingår i Kompetensförvaltningens stab och rapporterar direkt till förvaltningschefen. Tjänsten som verksamhetskontroller/ näringslivsutvecklare är ny i vår organisation och det finns därför stora möjligheter att vara med och utforma arbetsinnehållet.

Publiceringsdatum
2011-12-01

Arbetsuppgifter
Basen i uppdraget är förvaltningens verksamhetsplan och budget. Som verksamhetscontroller har du en konsultativ och serviceinriktad roll, vilket innebär att ge råd och stöd till förvaltningens chefer i övergripande ekonomifrågor och att aktivt följa förvaltningens arbete.Syftet är att ge varje avdelning relevant stöd och styrning så att avdelningen kan nå sina mål, så att förvaltningen i sin helhet levererar enligt uppdrag och når målen. Löpande redovisning, ekonomiska rapporter, budgetuppföljning och prognoser är en del i det löpande arbetet.
Utöver resultatuppföljning driver du självständigt utvecklingsfrågor som t.ex. utveckling och förbättring av ekonomistyrning, verktyg och rutiner inom ekonomiområdet. I rollen ingår även att utveckla och samordna förvaltningens kvalitetsarbete samt framtagande av analyser, statistik och nyckeltal. Du kommer att fungera som utredningsresurs och ersättningsdeltagare till förvaltningschefen i vissa dialogforum. Dina kontakter, både externa och interna blir många.
• Stödja förvaltningschefen i dennes ansvar för resultaten och ekonomin.
• Delta i arbetet med att ta fram verksamhetsplan, och tillsammans med avdelningschefer löpande genomföra uppföljning av planen samt säkerställa att handlingsplaner tas fram.
• Ansvara för resultatuppföljning och analyser, prognoser och riskhantering. Löpande redovisning, ekonomiska rapporter, budgetuppföljning och prognoser är en del i det löpande arbetet.
• Samordna förvaltningens kvalitetsarbete under ledning av förvaltningschefen samt driva arbetet med att utveckla och mäta nyckeltal.
• Ansvara för att göra kontinuerliga omvärldsanalyser, ta fram fakta och statistik inom näringsliv och tillväxt.
• Fungera som utredningsresurs och ersättningsdeltagare för förvaltningschefen i vissa dialogforum.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är en engagerad lagspelare och har ett stort intresse för tillväxtfrågor.
Vi vill att du som söker har en akademisk examen i företagsekonomi eller motsvarande.Du har arbetat med kvalificerat ekonomiarbete ett antal år och du har goda kunskaper i redovisning. Du har mycket goda IT-kunskaper, bl.a. erfarenhet av ekonomisystem och gärna även av andra informationsledningssystem. Du har erfarenhet från att samordna verksamhetsplanering och uppföljning samt leda utvecklingsprojekt inom en större organisation. Erfarenhet som projektledare samt erfarenhet av liknande arbete i den privata sektorn är meriterande.
Som person är du utvecklingsinriktad och har god kommunikativ förmåga, både skriftligt och muntligt, samt förmåga att se helheter. Du är van vid att arbeta strukturerat och organiserat, är analytiskt lagd och noggrann. Du trivs med att arbeta i en miljö som ställer höga krav på ansvarstagande, flexibilitet och handlingskraft. Eftersom arbetet innebär många interna och externa kontakter på alla nivåer, är det viktigt att du har en god förmåga att samverka och kommunicera med andra människor. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2012-01-15

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-12-15
Tillträde till anställningen snarast eller efter överenskommelse.
Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. För mer information om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta förvaltningschef Åsa Bergström på 08-7342386 alt 070-2885890.
Ange följande referens när du ansöker: A245153
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Åsa Bergström, 08/7342386, asa.bergstrom@solna.se

Företag
Solna Stad, Kompetensförvaltningen

Adress
Solna Stad, Kompetensförvaltningen
Stadshusgången 2
17186 Solna

Jobbnummer
1095218

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna Stad, Kompetensförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna Stad, Kompetensförvaltningen: