Verksamhetscontroller

Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd / Controllerjobb / Staffanstorp
2021-08-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetscontroller" (publicerad 2022-04-27) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Staffanstorp, Lund, Burlöv, Lomma, Malmö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd i Staffanstorp

I Staffanstorp finns många kreativa tankar och idéer om hur vi vill utveckla vår kommun i framtiden - och viljan och förmågan att förverkliga detta! Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med ca 26 000 invånare, ett utmärkt näringslivsklimat och attraktiva boendemiljöer. Våra ca 1200 anställda arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. I Staffanstorps kommun tänker vi utanför ramarna och långsiktigt.

Omsorgsförvaltningen ansvarar för insatser till äldre, sjuka och funktionshindrade. En stor del av omsorgsverksamheten i kommunen utförs av privata företag enligt LOU eller LOV, och regleras av avtal. På avdelningen Planering och verksamhetsstöd arbetar kvalitetsutvecklare, verksamhetscontrollers, medicinskt ansvariga, systemförvaltare, systemadministratör, kvalificerad administratör och administratör. Avdelningen ansvarar bland annat för upphandlingar, avtalsuppföljningar, systematiskt kvalitetsarbete och mycket av det övergripande administrativa arbetet på förvaltningen. I samband med att en av våra medarbetare har fått ett nytt uppdrag inom förvaltningen, söker vi nu en ny verksamhetscontroller.


Publiceringsdatum
2021-08-10

Arbetsuppgifter
Du ingår i den förvaltningsövergripande kvalitetsgruppen som leds av chefen för avdelningen Planering och verksamhetsstöd, där du arbetar med Omsorgsförvaltningens fortlöpande kvalitetsarbete tillsammans med flera kollegor.

Omsorgsförvaltningens verksamhet är till mycket stor del avtalsreglerad och som verksamhetscontroller är du, tillsammans med en kollega, avtalsansvarig för de avtal som finns med privata aktörer.

Som avtalsansvarig arbetar du med ett avtals hela livscykel; allt från upphandling, uppstart, uppföljning och avslut. Tjänsten har en tyngdpunkt på systematisk uppföljning av olika avtal, vilket betyder att du initierar och genomför uppföljningsmöten med olika avtalsparter och intressenter. Tillsammans med din controllerkollega tar du fram och implementerar en övergripande uppföljningsplan. Syftet med uppföljningarna är att på ett strukturerat sätt följa upp och kontrollera hur leverantörerna möter de krav som ställs i avtalen, att analysera och dokumentera avvikelser. Du signalerar till förvaltningsledningen när åtgärder krävs. I rollen arbetar du tillsammans med flera av dina andra kollegor på avdelningen såsom kvalitetsutvecklare och medicinskt ansvariga. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka innehållet i ditt arbete.

Du förväntas samverka på flera olika nivåer; med de privata bolag som bedriver omsorgsverksamhet i kommunen, med de kommunala verksamheterna i förvaltningen, övriga medarbetare på avdelningen Planering och verksamhetsstöd och med andra roller i kommunen som till exempel upphandlingscontroller och jurist.

Du intresserar dig för att ta emot återkoppling från kommunens olika verksamheter för att kunna förbättra avtalets efterlevnad och sprider gärna kunskap om hur avtalet är tänkt att fungera i praktiken till dina kollegor inom förvaltningen.

Som verksamhetscontroller arbetar du både med strategiska och operativa frågor. Du tar dig an skiftande projekt och uppdrag, allt från korta utredningar till stora upphandlingar och implementeringar av nya system, metoder och rutiner. Uppdragen kan komma direkt från nämnd eller från förvaltningsledningen. Du deltar regelbundet på nämndsmöten som föredragande, både för de utredningar och projekt som du utfört samt för de avtal som ingår i ditt ansvar.

Tillsammans med förvaltningsledningen besvarar du frågor från massmedia inom dina olika ansvarsområden och du kommer också att representera kommunen i olika externa nätverk.



Kvalifikationer
Lämplig utbildningsbakgrund är universitet- eller högskoleexamen som jurist, ekonom eller annan likvärdig utbildning. Du har minst två års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom kommunal verksamhet, eller arbete som kan likställas detta. Erfarenhet från ledande befattning inom offentligt finansierad verksamhet är meriterande, liksom erfarenhet från avtalsuppföljning.

Vi söker en mångsidig person som kan ta sig an arbetsuppgifter av väldigt varierande karaktär. Du är noggrann och systematisk och har ett stort intresse för projektledning, upphandling, avtal, uppföljning och kvalitet.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är duktig på att kommunicera och skapa delaktighet. Du har god samarbetsförmåga och söker gärna samverkan.

Som person gillar du att ha koll på helheten. Du har förmågan att noggrant analysera och bedöma olika typer av data och information, för att sedan dra genomtänkta slutsatser och pedagogiskt presentera förslag på fungerande lösningar, utifrån olika verksamheters unika förutsättningar.

Du är van vid att självständigt planera, organisera och genomföra projekt från start till slut. Du kan bedöma resursåtgång, göra tidplaner och parallellt hålla samman såväl stora som små uppdrag. Att driva på och leda känns naturligt för dig. Har du utbildning inom projektledning, ser vi det som extra meriterande, liksom tidigare arbetslivserfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med planering och uppföljning.

Du är bekant med LOU samt LOV och kan driva en upphandling från start till slut. Det innebär att du kan ta fram förfrågningsunderlag, bedöma anbud och ta fram färdiga kontraktshandlingar. Har du dessutom erfarenhet från arbete med GDPR ser vi det som extra positivt, eftersom mycket av vår verksamhet innebär hantering av personuppgifter.

Du uttrycker dig mycket bra på svenska i tal och skrift, och har förmågan att anpassa din text efter målgruppen. Du kan skriva beslutsunderlag, utredningar, tjänsteskrivelser och rapporter både till ledning och politiska beslutsorgan.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Stämmer beskrivningen in på dig? Känner du att ett mångfasetterat uppdrag som avtalscontroller är din nya utmaning? Då vill vi gärna att du skickar in din ansökan till oss!


ÖVRIGT
En löpande urvalsprocess kan komma att användas och vi kan komma att anställa innan ansökningstiden löpt ut. Så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Vill du veta mer om vår kommun så gå in på www.staffanstorp.se.

Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021-455".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Staffanstorps kommun (org.nr 212000-1017)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd

Jobbnummer
5893194

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Staffanstorps kommun, Planering och verksamhetsstöd: