Verksamhetschef Ekonomiskt bistånd

Helsingborgs Stad, Arbetsmarknadsförvaltningen / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs Stad, Arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborg, Ängelholm eller i hela Sverige

Du vill något. Det vill vi med! Hos oss går vi från vilja till handling så här har du alla förutsättningar att påverka och få saker gjorda. Vi lyssnar, hjälps åt och jobbar för att dra åt samma håll. Här finns möjligheterna för dig som vill skapa, bygga, förändra, uppleva och utvecklas. Helsingborg är staden för dig som vill något. Arbetsmarknadsförvaltningen ansvarar för arbetsmarknadsfrågor, vuxenutbildning och ekonomiskt bistånd. Vi samordnar även stadens arbete med migrations- och etableringsfrågor.

Vi är cirka 450 medarbetare som arbetar för att invånarna ska kunna försörja sig själva, vara delaktiga i arbetslivet och ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning.
Förvaltningens verksamhetsidé är; Utifrån sin förmåga är alla vuxna invånare delaktiga i arbetslivet och tar ansvar för sin egen utveckling och försörjning. All verksamhet ska ha invånaren i fokus, samverka internt och externt samt underlätta invånarens valfrihet för ett vuxenliv i arbete.




Publiceringsdatum
2018-01-04

Arbetsuppgifter
Du kommer ansvara för verksamhetsområdet ekonomiskt bistånd som är en av förvaltningens fyra verksamhetsdelar. Verksamheten har idag fyra enheter med totalt ca 85 anställda. Verksamhetschefens roll är att utifrån nämndens och förvaltningens mål driva och utveckla verksamheten genom chefer, medarbetare och invånare samt genom nära samarbete inom staden, familjen Helsingborg, näringsliv, myndigheter och frivilligsektorn.

Arbetet kommer de närmaste åren präglas av förvaltningens gemensamma uppdrag att främja invånarens egna drivkrafter i att förändra sin situation mot egenförsörjning och delaktighet i samhället. Verksamhetschefen - tillsammans med övrig förvaltningsledning - driver också förändringen mot en kultur där tillit, nyfikenhet och att verka tillsammans, ska vara drivkraften i en processorganisation. Hela förvaltningen driver ett starkt utvecklingsarbete som bland annat haft fokus på att nyttja digitaliseringens möjligheter. Inom verksamhetsområde ekonomiskt bistånd har man infört en digital e-tjänst för att underlätta för våra invånare. Nya riktlinjer för ekonomiskt bistånd har tagits fram och arbetsmetoder där invånare ska vara medskapare.

Som verksamhetschef har du särskilt ansvar för ekonomiskt bistånd, dödsbo, hyresrådgivning samt viss del av bostadssocialt boende, utveckling av gemensam dag-jour för socialtjänsten i staden. Du ansvarar även för verksamhetsdelens ekonomi, facklig samverkan, personal- och arbetsmiljöansvar.

Du förväntas driva förvaltningens utveckling mot stadens vision och ta ansvar för det samlade resultatet på både kort såväl som lång sikt.




Kvalifikationer
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att:

• Du har invånaren i fokus i allt arbete du gör. Utgångspunkten i detta arbete är att ledarskapet speglar förvaltningens
verksamhetsidé.
• Du är en engagerad ledare som har lätt att få med dig dina medarbetare och inspirerar till eget ansvar och drivkrafter.
• Du tar ansvar för att den verksamhetsdel du leder bidrar till förvaltningens helhet samt bidrar till att medarbetarna i din
verksamhetsdel ser sin roll i helheten.
• Du främjar ett processorienterat arbetssätt som präglas av stor delaktighet och samspel där du litar till din egen kompass i
ledarskapet
• Du är bra på att samverka och samarbeta med andra
• Du är modig och stimuleras av att driva förändring
• Du ser möjligheter till nya arbetssätt inom ekonomiskt bistånd
• Du har ett intresse av och erfarenhet av att arbeta med digitalisering av välfärdstjänster
• Du har god självkännedom och tar ansvar för utvecklingen av ditt eget ledarskap samt utvecklingen av enhetschefernas
ledarskap och medarbetarskapet
• Du är lösningsfokuserad
• Du är intresserad av att arbeta med styrning och aktivt målarbete och formar strategier för att verksamheten ska nå sina
mål
• Du har en god systemkompetens som gör att du förstår förvaltningen och verksamhetens roll och ansvar i relation till
nämnden, staden och andra aktörer
• Du bör ha kunskap om och erfarenhet av arbete inom socialtjänsten

Kvalifikationer
• Adekvat akademisk examen
• Dokumenterat mångårig framgångsrik ledarerfarenhet där man som ledare har erfarenhet av att leda ledare
• Ledarerfarenheten bör vara kombinerad med kunskap om och erfarenhet av verksamhetsområdet
• Dokumenterad god erfarenhet av verksamhetsutveckling och att leda en verksamhet i förändring
• Erfarenhet av att driva med omvärldsbevakning och dra nytta av denna i den egna organisationen
• Erfarenhet av målstyrning och uppföljning
• Erfarenhet av offentlig sektor
• Verksamhetschefen ska kunna kombinera en förståelse för det kommunala uppdraget med ett affärsmässigt tänkande
• En mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
Det är meriterande att ha erfarenhet av att ha arbetat eller samarbetat inom flera av förvaltningens ansvarsområden.
Erfarenhet krävs.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Rekryteringen kommer att ske fortlöpande så du är varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt dock senast 2018-01-21.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-21
Ange följande referens när du ansöker: 61/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jesper Theander jesper.theander@helsingborg.se 042-10 39 77
Annette Birr annette.birr@helsingborg.se 042-10 39 28

Företag
Helsingborgs stad, ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN

Adress
Helsingborgs stad, ARBETSMARKNADSFÖRVALTNINGEN

25189 Helsingborg

Kontorsadress
Kontaktcenter Stortorget 17 Helsingborg

Jobbnummer
3885510

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Helsingborgs Stad, Arbetsmarknadsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs Stad, Arbetsmarknadsförvaltningen: