Vasa Real söker engagerad och erfaren speciallärare F-6

Stockholms kommun / Speciallärarjobb / Stockholm
2025-02-14


Visa alla speciallärarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Arbetsplatsbeskrivning

Vasa Real är en centralt placerad grundskola vid Odenplan i Stockholm, med direkt närhet till tunnelbana, pendeltåg och bussar.

Vasaparken ligger endast ett stenkast bort. Under läsåret har skolan utökat med elever i de lägre årskurserna efter det nya skolbyggnaden blev klar. Till hösten fyller vi på med våra första förskoleklasser. Vi har idag cirka 800 elever i årskurs 1-9 och drygt 90 anställda.

F-6 vistas i det nya huset med ljud- och ljus-anpassningar från golv till tak. Skofritt och trivsamt. Varje klassrum har projektor. På varje plan finns en storsal för samlingar och fritidsaktiviteter. Klassrum- och grupprum ligger i direkt anslutning till varandra och det finns ett bra flöde i huset. Arbetsrum med personlig plats för varje lärare finns då alla lokaler nyttjas både under skol- och fritidstid. På nya huset finns även en takterrass som vi tänker nyttjas på raster och fritidstid främst av mellanstadiet. Den nyanlagda stora skolgården precis utanför är mycket uppskattad och här organiserar fritidspersonalen både rast- och fritidsaktiviteter. Den helt nya matsalen ligger i samma hus, på entréplan. Skolan har egna ämnessalar, praktiskt-estetiska salar och labb-salar samt eget skolbibliotek. Vi nyttjar även närheten till Stadsbiblioteket och går dit regelbundet.

Skolan investerar i fysiska läromedel men nyttjar också digitala verktyg. Ipads finns att nyttja och vi har även bee-bots. Varje elev får egen dator från och med årskurs 4. Yngre åldrar går i storklass, som även kan vara åldersblandad. Från mellanstadiet går man i klass med ämneslärarsystem.

Skolans högstadium har även en Judisk profil, klasser med musikinriktning och mottagningsklass för nyanlända. Skolan är sedan 2016 HBTQI-certifierad, vi tror på alla människors lika värde, och vi lägger stor vikt vid att personalen delar denna värdering vid anställning.

Undervisningen sker utifrån en holistisk syn där samtliga delar verkar för att alla elever ska ges möjlighet att nå sin fulla potential, en skola där alla möts med tolerans och respekt samt får möjlighet till god kunskap inför framtiden.

Publiceringsdatum
2025-02-14

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en till positiv och engagerad speciallärare mot yngre åldrar till vårt härliga team!

Du kommer tillsammans med teamet fortsätta bygga upp verksamheten i den nya byggnaden. Ett spännande arbete som ställer höga krav på kollegial kompetens då teamet redan idag är välfungerande och önskar få fler glada och aktiva kollegor att samarbeta med. Vi lägger därmed stor vikt vid personlig lämplighet. Du kommer vara huvudansvarig för att bygga upp en 'matteverkstad' F-3 och 4-6, som delvis måste vara flyttbar mellan rummen. Vi har redan en hel del Montessorimaterial så om du har den utbildningen är det meriterande.

Förskoleklassen (56 barn) ses som en storklass som delas upp i mindre grupper under skoldagen. 2-3:an (28 barn) är en åldersblandad klass och åk 4-6 är åldershomogena klasser. Ditt arbete startar redan i förskoleklass. Tillsammans med lärarna screenas alla elever tidigt under hösten i enlighet med Skolverkets obligatoriska material Hitta språket/Hitta matematiken. Bedömningsstöd och andra screeningar används från årskurs 1. Du ansvarar för F-6 men är inte ensam utan har flera mycket duktiga kollegor, även speciallärare och specialpedagoger, att bolla tankar och idéer med. Elevhälsoteamet består även av kurator och skolsköterska. Viktigt att kartlägga barnen utifrån flera olika aspekter så vi alltid ser hela barnet.

I dina dagliga arbetsuppgifter ingår bland annat kartläggning av elevernas behov, framtagande av pedagogiska utredningar, åtgärdsprogram samt planering och genomförande av stödundervisning. Tanken är att du följer elevernas kunskapsutveckling och arbetar
både med att handleda lärarna och utföra direkta insatser både med enskilda elever, i mindre grupper samt i storklass.

Som speciallärare har du tidigare erfarenhet och god kunskap i att ha arbetat med barns tidiga läs- skriv och räkneutveckling i klass. Att ha arbetat en tid som lärare innan vidareutbildningen till speciallärare är viktigt då du vistas mycket ute i grupperna och samverkar på daglig basis med lärarna, där även handledning ingår.

Du ansvarar för att hålla i våra EHT-möten och dokumenterar/antecknar i Prorenata.

Kvalifikationer
Du ska vara legitimerad speciallärare, behörig i matematik och svenska F-6. Behörighetsförteckning bifogas i ansökan. (Kan scannas tillsammans med CV och då läggas in som ett dokument.)

Erfarenhet är ett krav! Sökanden ska kunna styrka minst 8 års erfarenhet som lärare före vidareutbildningen. Vi vill gärna att du i ansökan beskriver hur du arbetar med tidig läs-, skriv- och räkneinlärning samt ge exempel på hur en matteverkstad skulle kunna se ut. Montessoriutbildning är meriterande.

Du ska även ha goda kunskaper i hur man kan använda digitala hjälpmedel. Vi har Ipads för de yngre och datorer från årskurs 4.

Du är ansvarstagande och engagerad. Har en positiv inställning till att allt går att lösa men kan ta lite tid. Du bidrar med glädje och värme både till arbetslag och barngrupp. Du har förmågan att bygga relationer med elever och få deras förtroende, samtidigt som du är en tydlig vuxen. Du är tålmodig och agerar professionellt även i pressade situationer. Du har god förmåga att hjälpa elever att reda ut konflikter och problem. Du har god förmåga att samarbeta med dina kollegor, för att eleverna ska få en trygg och lugn skoldag, med goda förutsättningar för inlärning. Inte minst trivs du med att arbeta i och med elevgrupper.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, god samarbetsförmåga och interaktion med elever, vårdnadshavare och kollegor - vilket kan styrkas även vid referenstagning.

Övrig information
Rekrytering kan komma att ske under ansökningsperioden.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Ferietjänst, månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/917".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Utbildningsförvaltningen, Grundskoleavdelningen, Område 6

Kontakt
Anette Sollén
076-1238401

Jobbnummer
9166053

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: