Vapenhandläggare till Rättsavdelningen, Rättsenhet Väst

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen har ca 700 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvaltning samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli.

Den regionalt placerade Rättsenheten i Väst har ca 120 anställda och är indelad i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.
Vi söker nu dig som vill arbeta som vapenhandläggare i en av förvaltningsrättsgrupperna i region Väst, med placering i Göteborg.


Publiceringsdatum
2018-10-10

Arbetsuppgifter
Du kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter. Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut. Vid behov kan du även komma att tas i anspråk till andra arbetsuppgifter på enheten.

När tillräcklig kompetens och erfarenhet uppnåtts kan du tilldelas delegation att fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Minst ett års sammanhängande erfarenhet av självständigt handläggningsarbete. Erfarenheten skall vara i närtid, max tre år tillbaka i tiden.
• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, exempelvis inom statsvetenskap, förvaltningsrätt, juridik, rättsvetenskap. Alternativt annan utbildning i kombination med längre erfarenhet inom området som arbetsgivaren anser likvärdig ovanstående.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Goda engelskakunskaper i tal och skrift.
• God datorvana och erfarenhet av att ha arbetat i IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av att som myndighetsperson bemöta allmänheten.
• Arbetat med handläggning och/eller utredning inom offentlig verksamhet.
• Hanterat vapenärenden eller har annan kunskap om vapen som kan bedömas relevant för tjänsten.
• Tidigare erfarenhet av att läsa och tolka lagtext och förordningar som en del av arbetet.

Vi söker dig som är intresserad av utredningsarbete. Du behöver kunna hantera stora informationsmängder, samt ha förmåga att självständigt söka och ta till dig information som är relevant för ditt yrkesutövande.

Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du måste vara pålitlig, flexibel och kunna ta egna initiativ, samt i perioder tåla en högre arbetsbelastning.

Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar Polisens värdegrund.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.

Arbetsort: Göteborg

Arbetstid: Flextid.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter.

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot att ta del av din ansökan senast den 31 oktober 2018!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Flextid, heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-31
Ange följande referens när du ansöker: C22426/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Therese Magnusson 114 14
Nathalie Ahlbin 114 14

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
4394814

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: