Valmyndigheten söker expert inom säkerhet

Skatteverket / Säkerhetsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Vill du arbeta tillsammans med oss för att säkra demokratiska och rättssäkert genomförda val? Nu söker vi dig som är expert inom säkerhetsarbete och vill arbeta i en myndighet som har en viktig och central roll i den demokratiska processen!

Om jobbet

Valmyndigheten är central förvaltningsmyndighet för val och ansvarar nationellt för att planera, samordna och genomföra allmänna val och folkomröstningar.

Myndigheten har också ansvar för att hantera uppgifter inom ramen för Europeiska unionens medborgarinitiativ.

Säkerhet har blivit en allt viktigare del i arbetet med att genomföra ett val. För att klara de utmaningar som Valmyndigheten står inför valen 2022, 2024 och 2026 har Valmyndigheten etablerat ett team med ansvar för valsäkerhet. Teamet består idag av tre handläggare, varav en teamledare, som ansvarar för att valadministrationen (Valmyndigheten, länsstyrelserna, kommuner och utlandsmyndigheter) är väl förberedd säkerhetsmässigt för att genomföra val. Det handlar om att stödja och utbilda inför val, ansvara för beredskapsarbetet i valadministrationen under val och att samla ihop erfarenheter efter val och därefter driva utveckling för att möta nya behov utvecklas. I teamets ansvar ligger också att utveckla och tillhandahålla en incidentrapportering för valadministrationen och att hantera inkomna incidenter samt att vid behov sammanställa en nationell lägesbild.

Som valhandläggare inom området valsäkerhet på Valmyndigheten ger du löpande stöd om verksamhetsskydd både internt och externt till valadministrationen. Du deltar i planeringen och samordningen av val och i utvecklingsarbetet som rör valprocessen. Du arbetar även med att utveckla utbildnings- och stödmaterial och genomför utbildningsinsatser på säkerhetsområdet.

Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten och alla som arbetar för Valmyndigheten är anställda av Skatteverket med placering på Valmyndighetens kansli i Stockholm. Kansliet består av drygt 30 medarbetare och du kommer att arbeta i ett team på Valmyndigheten.

Vårt arbete präglas av en respekt och stolthet över det viktiga uppdrag vi har. Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och tillsammans med kunniga och engagerade kollegor. Vi erbjuder dig en flexibel arbetstid och det är viktigt för oss att skapa förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Valmyndigheten behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- främja en stabil och förtroendeskapande arbetsatmosfär och samarbeta effektivt
- agera på egna initiativ, vara självgående och ta ansvar för resultatet
- förstå och analysera komplexa frågor och problem snabbt och kunna göra förnuftiga och rationella bedömningar
- vara flexibel och snabbt kunna anpassa dig till nya förutsättningar
- ha ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
- ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- ha god pedagogisk förmåga.

Du ska även ha:

- en avslutad högskoleutbildning om minst 180hp/alt 120 gamla poäng
- flera års erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor såsom analysarbete, krisberedskap, säkerhetsskydd, informationssäkerhet, verksamhetsskydd, skydd mot informationspåverkan och/eller kriskommunikation.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av arbete inom valadministrationen eller annan erfarenhet av arbete med val.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På val.se och skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och vår inriktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan. Vi ber dig däremot att svara utförligt på våra urvalsfrågor.

Välkommen med din ansökan!

Vår övergripande ambition är att Valmyndigheten ska vara en öppen, pålitlig och utvecklingsinriktad myndighet som bidrar till ett högt förtroende för det svenska valsystemet.

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-02-04

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/128".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Anna Nyqvist, kanslichef
010-575 70 17

Jobbnummer
6313570

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: