Utvecklingsorienterad Enhetschef som brinner för medborgarservic

Botkyrka kommun, KLF, Medborgarkontor / Ekonomichefsjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, KLF, Medborgarkontor i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Inom kommunikationsavdelningen arbetar vi med att möjliggöra för medborgarna att ta del av och påverka kommunens verksamheter och tjänster, i huvudsak genom medborgarservice, kommunikation och digitaliseringsinsatser. Kom och bidra till att ytterligare utveckla möjligheterna för Botkyrkaborna ta del av, delta och påverka kommunens utbud!


Publiceringsdatum
2018-08-15

Arbetsuppgifter
Sedan 1 januari har Botkyrkas medborgarkontor, kontaktcenter och kommunhusets reception samordnats i en ny gemensam organisation; Medborgarcenter. Enheten består av fem Medborgarcenter där medborgarna i Botkyrka erbjuds stöd direkt på plats eller via telefon, mejl, chat eller andra kanaler. Inom enheten finns cirka 30 medledare organiserade under två arbetsledare samt i en stabsfunktion som leds av enhetschefen. Enhetschefen har direkt chefsansvar över de två arbetsledarna samt för schemaläggare, telefoni- och systemansvarig samt informationssamordnare.

Förändringstakten är hög inom enheten så vi söker en chef som älskar att leda i förändring och brinner för servicefrågor. Flera av kontoren renoveras under året och medarbetarna vid det tidigare Kontaktcenter flyttar ut till de nya kontoren allt eftersom. Ett grunduppdrag för enheten är fastställt av kommunfullmäktige så nu vidtar arbetet att tillsammans med förvaltningarna i Botkyrka komma fram till vilka uppdrag som ska utföras vid Medborgarcenter framöver och hur samarbetet ska se ut. Vi tar också ett strategiskt grepp kring servicefrågor, kontaktlöfte och telefoni där enhetschefen har en framträdande roll, liksom i det långsiktiga arbetet med att säkerställa det digitala medborgarmötet på ett bra sätt. Detta innebär bland annat att driva på arbetet med digitala kanaler såsom webbforum och chattjänster samt att skapa former för att stödja medborgarna i användandet av kommunens samlade digitala tjänster där det behövs.

Enhetschefstjänsten är stationerad i Botkyrka kommunhus och deltar i kommunikationsavdelningens ledningsgrupp på kommunledningsförvaltningen liksom i förvaltningens chefsforum. Enhetschefen har personal-, budget- och uppföljningsansvar och väntas aktivt delta i avdelningens, förvaltningens och kommunens utvecklingsarbete. Enhetschefen kommer också att ha en viktig roll genom att företräda servicefrågorna inom medborgarprocessen "Möjliggöra Botkyrkabornas medskapande av sitt lokalsamhälle".

I rollen som enhetschef förekommer en del administrativa arbetsuppgifter i form av att skriva tjänsteskrivelser, återrapportera uppdrag, göra budgetar och prognoser, genomföra verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning med mera.


Kvalifikationer
Enhetschefen bör ha erfarenhet som chef och ledare, gärna även från att leda andra chefer.

Enhetschefen bör ha erfarenhet av att arbeta i en offentlig organisation, gärna på kommunal nivå, för att ha en förståelse för beslutsvägar och påverkansfaktorer.

Enhetschefen ska ha erfarenhet av att arbeta med servicefrågor och med starkt fokus på medborgaren (eller motsvarande).

Enhetschefen ska ha högskoleutbildning på minst tre år inom exempelvis samhälls- eller statsvetenskap eller erfarenheter som bedöms motsvara det.

Enhetschefen bör ha erfarenheter och intresse av att arbeta i en miljö där såväl medborgare som medledare kan ha en stor bredd av bakgrunder och erfarenheter.

Den person vi söker bör vara:
• självgående och tar ansvar för sina arbetsuppgifter på ett strukturerat sätt
• samarbetsorienterad
• beredd att ta initiativ och driva utveckling
• strategisk och kunna driva frågor självständigt i organisationen
• en ledare som skapar engagemang och driver utveckling tillsammans med sina medledare.

ÖVRIGT
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-09
Ange följande referens när du ansöker: C20343
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Annika Wärnsäter 070-188 69 46
Andreas Dahlgren andreas.dahlgren@botkyrka.se

Företag
Botkyrka kommun, KLF, Medborgarkontor

Adress
Botkyrka kommun, KLF, Medborgarkontor
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA

Kontorsadress
Munkhättevägen 45 TUMBA

Jobbnummer
4290659

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, KLF, Medborgarkontor

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, KLF, Medborgarkontor: