Utvecklingsledare arkiv- och informationshantering

Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur / Arkivariejobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Botkyrka kommunhus ligger centralt i Tumba, ca 25 minuter med pendeltåg från Stockholm C.

I Botkyrka kommun pågår en spännande utvecklingsfas där en processtyrd organisation införts. Till enheten Kommunarkiv och registratur, centralt placerad på demokrati- och kansliavdelningen, söker vi nu en utvecklingsledare som kommer att få en viktig roll i detta skede genom att tillsammans med sina kollegor driva arbetet med att styra, samordna och utveckla vår arkiv- och informationshantering. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka både processer och arbetssätt.



Publiceringsdatum
2018-02-07

Arbetsuppgifter
I din roll kommer du att utveckla kommunens informationshantering och är även processledare för stödprocessen "hantera information". Tillsammans med dina kollegor kommer du att ha en centralt stödjande funktion gentemot kommunens förvaltningar i frågor som rör informationshantering.

Inledningsvis tar du fram klassificeringsstruktur och deltar i arbetet med att upprätta informationshanteringsplaner för våra lednings-, styr och stödprocesser. Dessa kommunicerar och implementerar du självständigt i verksamheten. Du genomför bevarande- och gallringsutredningar samt bidrar med din kompetens vad gäller arkiverings- och gallringskrav t.ex. vid upphandling av nya IT-system. Vid behov upprättar och kvalitetssäkrar du relevanta styrdokument på området.

Vi har flera spännande aktiviteter på gång i verksamheten just nu! Bland annat pågår ett projekt med syfte att genomföra en upphandling av ärende- och informationshanteringssystem samt upphandling och införande av e-arkiv. I dessa projekt kommer du, i din roll som specialist, att vara mycket involverad. Du kommer därefter att leda arbetet med att bygga upp e-arkivets processbaserade informationsredovisning, ge stöd och kvalitetssäkra vid avveckling av verksamhetssystem och leverans/anslutning till e-arkivet, samt ha rollen som e-arkivets objektsspecialist.

I ditt arbete ingår även uppgifter såsom att tillsammans med dina kollegor hantera förfrågningar om allmänna handlingar från allmänhet och forskare, likväl från kommunens förvaltningar.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har verksamhetsutveckling och informationsförvaltning i fokus. Som person är du analytisk och har god förmåga att identifiera arbetsflöden och processer. I ditt tidigare yrkesliv har du bl.a. arbetat med att ta fram, implementera och förvalta processbaserad informationsredovisning. Det är naturligt för dig att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet. Du är driven, tar egna initiativ och genomför självständigt de uppdrag du får, samt levererar enligt överenskomna mål. Du har god erfarenhet av att arbeta i projektform. Vi ser gärna att du har ledarerfarenhet, t.ex. som projekt- och/eller processledare.

Du har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande, samt kunskaper och erfarenhet av elektronisk arkivering. Du har hög kompetens kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet. Framförallt de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och personuppgiftslagen/GDPR.

Du har lätt för att kommunicera, både muntligt och skriftligt. Att självständigt genomföra utbildningsinsatser för medarbetare är något du är trygg och van vid.
Vi tror också att du är en god arbetskamrat och har lätt för att samarbeta, både med personer inom enheten och med angränsande verksamhetsområden.

Du erbjuds
Som medarbetare hos oss är du med och bygger upp och bidrar till utvecklingen i en ny organisation som blickar framåt. Du kommer att ha stora möjligheter att påverka både processer och arbetssätt.

Du ingår i en enhet som leder och utvecklar kommunens informationsförvaltning - informationshantering, informationssäkerhet, registratur och kommunarkiv.

Som medarbetare i Botkyrka kommun erbjuder vi dig ett antal förmåner utöver din individuella lön.

Sista ansökningsdag är den 7 mars, men eftersom urvalet sker löpande ber vi dig skicka din ansökan så snart som möjligt!

ÖVRIGT
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-03-07
Ange följande referens när du ansöker: A754136
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenny Savonen

Företag
Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur

Adress
Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA

Kontorsadress
Munkhättevägen 45 TUMBA

Jobbnummer
3952166

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, KLF, kommunarkiv och registratur: