Utvecklingsledare Arkiv till Förvaltningen för funktionsstöd

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2024-11-22


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.

Publiceringsdatum
2024-11-22

Arbetsuppgifter
Nu behöver och letar vi efter dig som vill arbeta som utvecklingsledare inom specialistområde arkiv i Sveriges största förvaltning för funktionsstöd! I arbetet ingår att arbeta rådgivande och stödjande inom hela arkivområdet tillsammans med dina kollegor!

Som utvecklingsledare arkiv arbetar du med arkivfrågor kopplade till förvaltningens olika verksamheter utifrån helhetssyn och med utvecklingsfokus. Du är en del av nämndens arkivorganisation och har tillsammans med din chef och kollega ansvar för nämndens arkiv. Som utvecklingsledare arbetar du i nära samarbete med andra stödfunktioner och specialister, såsom till exempel registrator, nämndsekreterare, jurist, verksamhetsutvecklare, utvecklingsledare inom informationssäkerhet, dataskydd, IT och digitalisering.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Vara rådgivande och stödjande i verksamheternas arkiv- och informationsförvaltningsarbete, analogt som digitalt.
• Samordna, driva och utveckla digital informationsförvaltning tillsammans med andra funktioner inom området
• Leda arbetet med att identifiera och kartlägga processer, ordna, förteckna och arkivera dokumentation/information inom nämndens område utifrån ett systematiskt, enhetligt och resurseffektivt arbetssätt.
• Göra gallringsutredningar, skriva fram och revidera beslutsunderlag och styrdokument.
• Vara myndighetens kontaktperson i arkivfrågor och lämna upplysningar om myndighetens allmänna handlingar.
• Ingå i samråd, planering och styrning av myndighetens hantering av allmänna handlingar.
• Omvärldsbevaka och komma med förbättrings- och förändringsförslag, implementera förändringsförslag samt utbilda.
• Planera och hålla arbetsgruppsmöten och nätverksmöten.

Tjänsten är placerad inom enheten för information och ärendehantering. Inom enheten har vi samlat frågor som rör nämnd, juridik, registratur, arkiv, informationssäkerhet och dataskydd. Vi har en välkomnande och trevlig arbetsplats på Selma Lagerlöfs torg med ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi erbjuder flexibel arbetstid och arbetsplats samt eftersträvar en balans mellan arbete och fritid. Det innebär en viss frihet, men ställer också krav på ansvarstagande hos varje medarbetare. Vi har ett tydligt ledarskap som grundar sig i Göteborgs Stads förhållningssätt; vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt!

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen om 180p inom statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. Din utbildning behöver innehålla 60p arkiv- och informationsvetenskap/arkivvetenskap, alternativt 30p och pågående kurs 31- 60p i arkivvetenskap/arkiv- och informationsvetenskap.

Du behöver ha minst tre års erfarenhet av att ha arbetat i dokument- och ärendehanteringssystem/verksamhetssystem, e-arkiv eller liknande. Dessutom krävs det att du har aktuell erfarenhet av praktiskt och självständigt arbete inom arkiv.

För tjänsten så krävs att du har god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning. Har du också fördjupade kunskaper i digital informationshantering, till exempel eftergymnasial kurs inom informationssäkerhet eller e-arkiv så ser vi det som meriterande.

Som utvecklingsledare förmedlar du information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.

Du motiveras av att lära dig nya saker och utvecklas. Du kommer själv med nya idéer och tar initiativ till förbättringar. Du omvärldsbevakar aktivt inom ditt yrkesområde och reflekterar regelbundet över vad som behöver utvecklas i din verksamhet.

Du är uppmärksam i ditt bemötande. Du är positiv, hittar lösningar och vill hjälpa till. Du förstår vad de vi är till för behöver och ser till att de blir nöjda.

Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet.

ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:

• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden

Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.

Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-12-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C220029".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Förvaltningen för funktionsstöd

Kontakt
Enhetschef
Jenny Björkman
031-365 79 29

Jobbnummer
9026477

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: