Utvecklingsledare Ärendefördelning och Arkiv till grundskoleförv

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!

Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige och ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, grundsärskolan och fritidshem. I förvaltningen finns 162 kommunala grundskolor där nästan 61 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 8 800 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning


Publiceringsdatum
2021-02-11

Arbetsuppgifter
Till enheten för Informations- och ärendehantering söker vi nu en Utvecklingsledare Ärendefördelning och Arkiv att vara med i vårt arbete att skapa en rättssäker och enhetlig ärendehantering för hela Grundskoleförvaltningen.

Enheten för Informations- och ärendehantering är organisatoriskt placerad under Avdelningen för Ledning och Styrning, en av förvaltningens centrala stödavdelningar. Avdelningen ansvarar för förvaltningens övergripande styr- och ledningsprocesser samt den centrala myndighetsutövande verksamheten. Det innefattar bl. a informations- och ärendehantering, informationssäkerhet, nämndadministration, förvaltningsjuridik, kontakter med fristående skolor, planering, analys och uppföljning samt intern styrning och kontroll. I enhetens uppdrag ingår att dels säkerställa de centrala ärendehanteringsprocesserna samt samordna och bistå de enskilda enheternas i deras hantering av information, dokumentation och allmänna handlingar.

Arbetet som Utvecklingsledare Ärendefördelning och Arkiv är tvådelat; Du kommer dels löpande att arbeta med att motta, bedöma, fördela och i förekommande fall registrera allmänna handlingar i enlighet med gällande regelverk och interna bestämmelser. I den andra delen arbetar du med informationsbevarande tillsammans med övrig arkivkompetens på enheten i processen att gallra, ordna och förteckna förvaltningens samlade arkivbestånd. Tillsammans med kollegor på enheten i registratur och arkiv ansvarar du för att bedöma hur information, ärenden och handlingar skall hanteras på ett juridiskt korrekt sätt, från det att de inkommer till förvaltningen till dess de levereras för arkivering på regionarkivet.

Du bistår och utbildar chefer och handläggare i frågor som rör dokumentation, registrering, offentlighet- och sekretess, bevarande och utlämnande av allmän handling m.m. Som Utvecklingsledare Ärendefördelning och Arkiv har du en viktig roll i arbetet med att utveckla styrdokument, bra ärendeflöden och rutiner inom området. Förvaltningen kommer att införa ett nytt ärendehanteringssystem där du får en viktig roll vid förberedelser inför införandet samt vid implementering av systemet i organisationen.


Kvalifikationer
För att klara tjänsten krävs utbildning inom arkivvetenskap på högskolenivå om minst 60 högskolepoäng eller högskoleexamen inom offentlig förvaltning eller motsvarande. Du skall ha god kännedom om den kommunala kompetensen och dess regelverk och beslutsprocesser. Du bör ha erfarenhet av arbete med att ordna och förteckna arkivhandlingar och erfarenhet från liknande anställning är meriterande, men inget krav. Du har god kunskap om offentlig rätt och de lagar och förordningar som styr hantering av allmänna handlingar och information inom offentlig verksamhet och du ska kunna arbeta utifrån förvaltningens dokumenthanteringsplan samt andra styrande dokument som reglerar förvaltningens informations- och ärendehantering.

För att trivas och lyckas i tjänsten behöver du ha ett stort mått av servicekänsla och förstå vad ett gott bemötande innebär. Du är noggrann och söker självständigt information, men förstår att ta hjälp om så behövs. Då rollen ofta innebär att instruera och guida andra är det en förutsättning att kunna vara saklig, samlad och visa ödmjukhet. Att kunna samarbeta bra med andra och att snabbt kunna ställa om mellan olika frågor är nödvändigt. Det här jobbet passar för dig som stimuleras av att ge service och tycker om att ha kontakt med människor men som också drivs av att flytta fram positionerna. Du tycker självklart om att arbeta tillsammans med andra i team och processer, klarar av att självständigt utföra och slutföra ditt arbete. Ibland är arbetet av undersökande karaktär så om du gillar att leka detektiv och hitta lösningar passar du bra i rollen.

ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "G21/102".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Grundskoleförvaltningen

Jobbnummer
5572120

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: