Utvecklare inom identitets- och åtkomsthantering (IAM)

Pensionsmyndigheten / Datajobb / Stockholm
2025-10-30


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Vi söker nu två utvecklare som vill vara med och vidareutveckla identitets- och åtkomsthanteringen (IAM) i en verksamhet med stort samhällsansvar.

Hos oss får du arbeta med moderna tekniska lösningar, hög informationssäkerhet och användarnära utveckling.

På it-avdelningen är vi ca 350 medarbetare och vårt samhällsviktiga uppdrag gör att vi behöver bli fler. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att jobba i en utvecklande miljö, med fokus på medarbetares engagemang och nya idéer.
Vi lägger samtidigt mycket energi på att skapa en inkluderande kultur med fokus på jämställdhet och hållbara medarbetare. Vi tror att olika perspektiv och erfarenheter gör oss bättre!

Om jobbet
Du tillhör enheten Myndighetsgemensam IT på IT-avdelningen och arbetar i ett team i ett av myndighetens agila tåg som ansvarar för att leverera stabil och säker leverans av IT-produktionen på myndigheten.

Du blir en del av ett engagerat team av utvecklare, systemspecialist, ScrumMaster, behörighetadministratör och produktägare som tillsammans arbetar för att göra behörigheter enklare.

Ditt fokusområde är vidareutveckling och livscykelhantering av myndighetens Behörighetsportal baserad på SailPoint IdentityIQ. Det betyder att du arbetar med implementation av nya lösningar och löpande förvaltning i IdentityIQ och
medverkar vid uppgraderingar, revisionsaktiviteter och acceptanstester.

Några av dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Konfigurera applikationer, roller, certifieringar och policys
- Hantera integrationer via standardkonnektorer
- Versionshantera och deploya kod och konfigurationer
- Övervaka körningar och felsöka i loggar
- Utföra manuella rättningar och hantera identitetskuber/beställningar
- Utföra uppgraderingar, patchar och releasehantering
- Ta fram rapporter och analyser
- Ge tekniskt stöd vid drift, tester och förändringar

Du får vara med och forma framtidens IT-infrastruktur! Tillsammans med kompetenta kollegor på myndighetens IT-avdelning kommer du att bidra till att utveckla moderna och hållbara lösningar.

Publiceringsdatum
2025-10-30

Profil
För oss är det viktigt att du som person är nyfiken, driven och har en vilja att ta dig an nya utmaningar.

Vi ser gärna att du:

- Är självgående: Du trivs med ansvar, du tar egna initiativ och ser till att saker blir gjorda. När du ställs inför utmaningar hittar du vägar framåt och ser till att arbetet rör sig mot resultat - med struktur, fokus och driv.
- Tar initiativ: Du omsätter idéer till handling, tar ansvar för framdrift och ser till att skapa resultat.
- Ser till helheten: Du har förmåga att se det större perspektivet, förstår din roll i helheten och agerar med verksamhetens bästa i fokus.
- Är kommunikativ och hjälpsam: Du trivs med att samarbeta, strävar efter att skapa bra förutsättningar för andra och delar gärna med dig av din kompetens, samtidigt som du gillar att ta emot feedback och lära av andra.

Vi söker dig som har:

- eftergymnasial utbildning inom relevant område för tjänsten
- aktuell erfarenhet av att arbeta med workflows och rules i IdentityIQ
- aktuell erfarenhet av rollmodellering i IdentityIQ
- erfarenhet av integrationer med Active Directory och webbtjänster (web services)
- minst 2 års erfarenhet av konfiguration och anpassning av IdentityIQ
- minst 2 års erfarenhet av Java-utveckling
- minst 2 års erfarenhet av arbete i Linux-miljö
- är flytande i svenska i tal och skrift och goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du har:

- kunskap om Apache Tomcat, IDP och SCIM
- god förståelse för autentiseringsmetoder såsom SSL/TLS, SAML 2.0 och Kerberos
- erfarenhet av att konfigurera behörighetscertifieringar och definiera rapporter i IdentityIQ
- erfarenhet av att utveckla anpassade konnektorer i IdentityIQ och arbeta med integrationer mot applikationer
- erfarenhet av release- och uppgraderingshantering
- erfarenhet av att arbeta med MySQL eller PostgreSQL för regelbundna uppgraderingar görs samt för felsökning
- erfarenhet av Spring Boot och kunskap om mikrotjänstarkitektur
- erfarenhet av Jira, Confluence och Bitbucket
- erfarenhet av testarbete och kvalitetssäkring
- erfarenhet av agilt arbetssätt och ramverk som SAFe Agile Framework

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt.

Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Din ansökan
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev.

Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensionen enklare.

#LI-HYBRID #VårtJobbBerörAlla

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2025-165".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Anni Axelsson
010-4542764

Jobbnummer
9582019

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: