Utredningssekreterare

Nybro kommun, Administrativa enheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Nybro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Nybro, Emmaboda, Kalmar, Lessebo, Mörbylånga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nybro kommun, Administrativa enheten i Nybro

Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher.
Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil.
I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen.

Kommunstyrelseförvaltningen ger ett effektivt och professionellt stöd till förtroendevalda, service och ledning till förvaltningar samt direkt service och information till medborgare i Nybro kommun i vissa specifika verksamheter.

Publiceringsdatum
2016-06-22

Arbetsuppgifter
ROLL OCH UPPGIFTER
I kommmunen arbetar tre utredningssekreterare, alla är placerade vid kommunstyrelseförvaltningens enhet för central administration och utredning (kansliet). En utredningssekreterare arbetar gentemot omsorgsnämnden samt teknik- och samhällsbyggnadsnämnden, en gentemot lärande- och kulturnämnden samt individ- och familjenämnden och en gentemot kommunstyrelsen och dess presidium samt Nybro kommunbolag AB och kommunchefen.

Ett pågående projekt inom utredningssekreterarnas arbetsområde är sammanhållen och processbaserad digital dokument- och ärendehantering. I kommunen används ärendehanteringssystemet EDP-Vision. Handlingar och dokument hanteras via läsplatta (iPad) och samlas för de förtroendevalda på ett intranät - "Politikerportalen".

Utredningssekreteraren ansvarar för hela processen inom nämndadministrationen. Förekommande uppgifter:

• Planera och bereda ärenden tillsammans med förvaltningschef, avdelningschefer och tjänstemän.
• Skriva kallelser till och för protokoll vid nämndens sammanträden.
• Stödja ordförande och förvaltningschef genom att bevaka att aktuella ärenden tas upp vid utskotts- och presidiemöten.
• Ge stöd och service till förtroendevalda, förvaltningens chefer och handläggare inom ansvarsområdet.
• Skriva vissa remissvar och andra ärenden till nämndens och arbetsutskottets sammanträden.
• Ge viss användarhandledning till de förtroendevalda i att hämta och hantera elektroniska handlingar.
• Delta i gemensamma övergripande projekt, t.ex. införande av en processbaserad dokumenthantering.
• Vara valhandläggare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskole- eller universitetsutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik eller motsvarande. Vidare är kunskaper om förvaltningslag, kommunallag samt offentlighet- och sekretesslag ett krav. Du har erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning och är van vid en politiskt styrd organisation. Erfarenhet från arbete som nämndsekreterare eller motsvarande är speciellt meriterande. Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av valadministration.

Som person är du kvalitetsmedveten med ett arbetssätt präglas av självständighet och struktur. Samtidigt trivs du med samarbete och förmår att agera flexibelt och händelsestyrt vid behov. Du är tydlig och lyhörd i din kommunikation och uppskattas av andra för ditt smidiga, konsultativa och serviceinriktade sätt. Du har god såväl språklig som stilistisk förmåga.

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-10-01 enligt ök.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-13
Ange följande referens när du ansöker: 16-176
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per Dahlgren, Cap Urval 0480-42 00 24

Företag
Nybro kommun, Administrativa enheten

Adress
Nybro kommun, Administrativa enheten
Dunderbergsgatan 2
38280 NYBRO

Kontorsadress
Dunderbergsgatan 2 NYBRO

Jobbnummer
2918857

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nybro kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nybro kommun, Administrativa enheten: