Utredningssekreterare

Landstinget Sörmland / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Nyköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Sörmland i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Gnesta, Flen eller i hela Sverige

Patientnämndens kansli, Landstinget Sörmland

Välkommen att utveckla och utvecklas hos en av Sörmlands största arbetsgivare. Tillsammans skapar vi Sveriges friskaste län 2025.

Då en av våra medarbetare går i pension söker nu Patientnämndens kansli en utredningssekreterare. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, din arbetsplats är på patientnämndens kansli i Nyköping.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans vars uppgift är att främja kontakterna mellan patienter/vårdtagare/anhöriga och hälso- och sjukvården, folktandvården, vården inom länets kommuner samt utifrån inkomna synpunkter/klagomål bidra till kvalitets-utvecklingen i hälso- och sjukvården.

Patientnämnden ska enligt lagen:
Hjälpa patienter/vårdtagare att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården.
Främja kontakterna mellan patienter/vårdtagare och personal.
Reda ut problem genom kontakt med vårdgivare.
Hjälpa patienter/vårdtagare att vända sig till rätt myndighet.
Rapportera iakttagelser och avvikelser, som är av betydelse för patienten/vårdtagaren, till vårdgivare och vårdenheter,
Rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin,
Som utredningssekreterare är din uppgift att utifrån inkomna synpunkter/klagomål ge råd och stöd till patienter/vårdtagare utifrån deras behov, vilket medför många kontakter med patienter och anhöriga samt verksamhetsansvariga.

Genom uppföljning och återrapportering till berörda verksamhetsledningar och till den politiska nämnden bidrar kansliet till kvalitetsförbättringar och höjd patientsäkerhet inom vården. Arbetet innebär också kontakter med externa aktörer som Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och andra myndigheter. Till detta kommer löpande administration och dokumentation samt att informera om patientnämnden i olika sammanhang.

Din kompetens
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap och gedigen erfarenhet av hälso- och sjukvård och kunskaper om dess organisation samt intresse för patienträttsliga frågor.

Meriterande är kunskaper om patientsäkerhetsarbete samt kunskaper om lagstiftning och regelverk inom hälso- och sjukvård.

Till dina personliga egenskaper hör att du har god samarbetsförmåga, har god förmåga att förstå, lyssna och kommunicera med människor. Du kan arbeta självständigt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform och sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Information om tjänsten lämnas av
Enhetschef Anna Wångmar, 0155-24 59 17 eller 072- 221 02 05.
Facklig företrädare SACO Liselott Söderlund, 0155-24 56 18.
Facklig företrädare Vision Hannah Älgekrans, 016-10 34 16.

Välkommen med den ansökan senast 2016-05-11.

Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare, 100%, Tillträde Enligt överenskommelse -

Publiceringsdatum
2016-04-19

Ersättning
Fast lön. Kollektivavtal finns.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-11
Ange följande referens när du ansöker: RLLS-16-006
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Landstinget Sörmland

Adress
Landstinget Sörmland
Repslagaregatan 19
61188 Nyköping

Kontorsadress
Repslagaregatan 19

Jobbnummer
2791220

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Sörmland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Sörmland: