Utredningsanalytiker

Utbetalningsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-07-28


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Utbetalningsmyndigheten i Stockholm

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang?

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat.

Publiceringsdatum
2025-07-28

Beskrivning
Utbetalningsmyndigheten har som uppgift att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar.

Detta görs bland annat genom dataanalyser och granskningar, genom myndighetssamverkan och genom att ta fram kunskapsrapporter som bidrar till samhällets förmåga att motverka välfärdsbrottslighet genom ökad kunskap.

Nu söker avdelningen för dataanalys och granskning nya medarbetare för att utöka myndighetens förmåga inom området. För att lyckas i uppdraget ska du ha god kännedom om välfärdssystemen, kontrollarbete och gärna erfarenhet av utveckling av riskbaserade urvalskontroller. Vi erbjuder dig en tjänst med varierande uppgifter och en unik chans att bidra i arbetet med att utveckla en ny dataanalysverksamhet inom staten från grunden.

Arbetsuppgifter
Som utredningsanalytiker arbetar du i team med att utveckla kontroller vars syfte är att identifiera utbetalningar från välfärden som har ökade risker att vara felaktiga. Det innebär att du behöver ha eller skapa dig en förståelse för olika riskområden genom att samverka med andra myndigheter och arbeta tillsammans med andra interna och externa funktioner för att utveckla urvalsmodeller. Du kan projektleda inom kontrollområdet, leda arbetsmöten och workshops samt att utveckla verksamhetens processer, rutiner och metoder. Att driva och delta i ständig metod-och verksamhetsutveckling kommer vara centrala arbetsuppgifter.

Vi söker dig som har
- Utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
- Minst tre års arbetslivserfarenhet av kvalificerat utredningsarbete, företrädesvis inom välfärdsområdet
- Minst två års dokumenterad erfarenhet av samverkan
- Arbetslivserfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbete

Det är meriterande om du har
- Erfarenhet av att ha arbetat med och utvecklat dataanalyser och riskbaserade urvalsmodeller
- Erfarenhet av att starta upp, etablera och förvalta samverkan med andra myndigheter
- Erfarenhet av att driva verksamhetsutveckling
- Erfarenhet av att ha arbetat med kommunala, regionala eller statliga bidrag
- Erfarenhet av att leda projekt
- Kunskap om avancerade brottsupplägg mot välfärdssystemen

Efterfrågade förmågor och färdigheter
Eftersom de första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet kommer arbetet ställa stora krav på att du kan formulera idéer och lösningsförslag som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Du har ett starkt driv och engagemang för verksamhetsutveckling och trivs med att arbeta i tvärfunktionella team. Synnerligen god samarbetsförmåga, ett gott omdöme och prestigelöshet är självklarheter.

Inom ramen för ditt självledarskap ser vi gärna att du kan leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på dina medarbetare samt på mål och resultat. Arbetet ställer krav på att du har god förmåga att förstå och analysera komplexa problemområden. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

I din roll kommer du behandla särskilt känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på korrekt hantering och ett högt säkerhetsmedvetande.

Är du intresserad?
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten finns i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med provanställning på sex månader. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten.

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta enhetschef Mark Sayar på 0721488307. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/20".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Utbetalningsmyndigheten (org.nr 202100-7071)

Arbetsplats
Utbetalningsmyndigheten

Kontakt
Mark Sayar, Enhetschef
0721488307

Jobbnummer
9438005

Prenumerera på jobb från Utbetalningsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Utbetalningsmyndigheten: