Utredare till patientnämndens kansli

Region Jämtland Härjedalen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Östersund
2016-01-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utredare till patientnämndens kansli" (publicerad 2017-12-01) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Region Jämtland Härjedalen i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Strömsund eller i hela Sverige

I region Jämtland Härjedalen är livskvaliteten i fokus. Här är den storslagna naturen alltid nära. Här bor du trivsamt och kan fylla din fritid med upplevelser. Vår vision är god hälsa och vi vill vara en region som du längtar till och växer i. Region Jämtland Härjedalens mest omfattande uppdrag är hälso- och sjukvård, men ansvarar också för den regionala utvecklingen genom ett aktivt arbete inom näringsliv, utbildning och kultur.

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans inom Region Jämtland Härjedalen vars uppgift är att främja kontakterna mellan patienterna och hälso- och sjukvården, den offentligt finansierade tandvården och hälso- och sjukvården inom kommunerna. Då en av våra medarbetare går i pension i sommar rekryterar vi nu en utredare till Patientnämndens kansli.

Publiceringsdatum
2016-01-22

Arbetsuppgifter
Patientnämnden ska enligt lagen:

• Hjälpa patienter/vårdtagare att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården.
• Främja kontakterna mellan patienter/vårdtagare och personal.
• Reda ut problem genom kontakt med vårdgivare.
• Hjälpa patienter/vårdtagare att vända sig till rätt myndighet.
• Rapportera iakttagelser och avvikelser, som är av betydelse för patienten/vårdtagaren, till vårdgivare och vårdenheter.
• Rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin.

Som utredare är din uppgift att ge råd och stöd till patienter/vårdtagare utifrån deras behov, vilket medför många kontakter, framförallt per telefon, med patienter och anhöriga, samt verksamhetsansvariga. Genom uppföljning och återrapportering till berörda verksamhetsledningar och till patientnämnden bidrar kansliet till kvalitetsförbättringar och höjd patientsäkerhet inom vården.

Arbetet innebär också kontakter med patient- och intresseföreningar, externa aktörer som Inspektionen för vård och omsorg - IVO, och andra myndigheter. Till detta kommer löpande administration samt att informera om patientnämnden i olika sammanhang. Service och administration för den politiska nämndens arbete ingår också i tjänsten. Ansvar för patientnämndens stödpersonsverksamhet kan också komma att ingå.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap. Du har gedigen erfarenhet av hälso- och sjukvård och kunskaper om dess organisation samt intresse för patientsrättsliga frågor.

Meriterande är kunskaper om patientsäkerhetsarbete samt kunskaper om lagstiftning och regelverk inom hälso- och sjukvård. Då patientnämnderna väntas få ett utökat ansvar att analysera sina ärenden är även kunskap om och erfarenhet av kvalificerat analys- och utredningsarbete meriterande.

Hos oss får du ett meningsfullt jobb med spännande och ibland utmanande arbetsuppgifter. För det behöver du vara självgående, lyhörd och serviceinriktad. Du är empatisk och ansvarstagande med förmåga att skapa förtroende och ett bra samarbete. Du behöver också kunna uttrycka dig väl i tal och skrift och ha god förmåga att strukturera och organisera ditt arbete. Goda kunskaper att hantera IT och applikationer är en förutsättning.

Vi tror att du som känner igen dig i detta och är genuint intresserad av människor kommer att passa utmärkt för denna tjänst - välkommen med din ansökan.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 1 juni eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-08
Ange följande referens när du ansöker: RS/141/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Agneta Ingvarsson, Kanslichef 063-14 75 84 agneta.ingvarsson@regionjh.se
Pia Engelin Westlund, Personalkonsult 063-14 24 48 pia.engelin@regionjh.se

Facklig kontakt
Solweig Nesterud, SACO 063-14 77 44 solweig.nesterud@regionjh.se
Lisa Nyström, Vision 063-15 31 41 lisa.nystrom@regionjh.se

Företag
Region Jämtland Härjedalen

Adress
Region Jämtland Härjedalen
Box 654
83127 Östersund

Kontorsadress
Kyrkgatan 12 83127 Östersund

Jobbnummer
2631557

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Region Jämtland Härjedalen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Region Jämtland Härjedalen: