Utredare till Open Trade Gate Sweden

Kommerskollegium / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommerskollegium i Stockholm

På Kommerskollegium befinner du dig i en internationell kontext där de stora handelspolitiska frågorna blandas med konkret problemlösning för enskilda företag och individer. Vi är en myndighet under Utrikesdepartementet med expertis inom området utrikeshandel, handelspolitik och EU:s inre marknad. Vi är också Sveriges myndighet för handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. På Kommerskollegium i Stockholm arbetar drygt 90 medarbetare.

Enheten för hållbarhet och utvecklingssamarbete leder myndighetens arbete med handelsrelaterat internationellt utvecklingssamarbete. Enheten ansvarar dessutom för myndighetens verksamhet med handel och hållbar utveckling.

Open Trade Gate Sweden (OTGS) är en funktion inom Kommerskollegiums utvecklingssamarbete med uppgift att främja import till Sverige och EU från företag i utvecklingsländer. Det gör vi genom att kostnadsfritt bistå exportörer från utvecklingsländer med information om det handelspolitiska regelverket, den svenska marknaden samt produktspecifika krav. OTGS arbetar också i projekt tillsammans med lokala partners och genomför aktiviteter som matchmaking, mässbesök och delegationsresor.

Vi söker nu en 1-2 utredare som vill bidra till vårt viktiga arbete.

Publiceringsdatum
2022-09-27

Arbetsuppgifter
Med utgångspunkt i Agenda 2030 och bland annat mål 17.11 (öka utvecklingsländers export) syftar OTGS arbete till att skapa goda förutsättningar för företag i låg- och medelinkomstländer att delta i internationell handel och bidra till hållbar utveckling. Våra samarbetspartners finns både i offentlig sektor och i det lokala näringslivet. Vi arbetar med kapacitetsutveckling i projektform, utbildningar och specifika insatser för att öka företagens kännedom om den svenska marknaden och stärka deras möjlighet till export.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av;

• Att besvara frågor från exportörer i utvecklingsländer kring EU:s och Sveriges handelsregelverk samt hur den svenska marknaden fungerar.
• Att genomföra informationsinsatser självständigt och i samarbete med kollegor i Sverige och utomlands.
• Att ansvara för inkommande besök och deltagande på mässor.
• Kontinuerligt utveckla arbetssätt och informationsmaterial (inklusive webb och sociala medier) för att säkerställa en effektiv verksamhet.

Arbetet innebär även löpande administrativt arbete och täta kontakter med importörer på den svenska marknaden, andra svenska myndigheter, utländska ambassader i Stockholm, svenska ambassader i utvecklingsländer samt nationella och internationella organisationer.

Tjänsteresor internationellt är en del av arbetets innehåll. Andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant akademisk examen, inom statskunskap, nationalekonomi, juridik eller inom annat område som vi bedömer är relevant för tjänsten. Du har något års arbetslivserfarenhet och det är meriterande om du har arbetat med frågor kopplade till internationell handel, import eller export till den svenska marknaden.

Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och har goda språkkunskaper i svenska och engelska. Ytterligare relevanta språk för tjänsten som t ex spanska, franska eller arabiska är meriterande.

Arbetet förutsätter att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är driven och initiativrik, strukturerad och lösningsfokuserad samt vill utvecklas genom utmaningar. Du är bekväm med att tala offentligt och har ett intresse för kommunikation och att förmedla den på ett lättillgängligt sätt.

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper, som samarbetsförmåga, initiativförmåga och lyhördhet.

ÖVRIGT
Du ansöker genom att besvara ett antal urvalsfrågor samt bifoga ansökan och cv i rekryteringssystemet.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av att arbeta hos oss men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt, enligt överenskommelse., upphör: Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Kommerskollegium

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/01541".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kommerskollegium (org.nr 202100-2007), http://www.kommerskollegium.se

Kontakt
Enhetschef
Anna Hallam
08-690 48 64

Jobbnummer
7017744

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommerskollegium

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommerskollegium: