Utredare till dödsorsaksregistret

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt och engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet.

Tjänsten är placerad på enheten för register, som ingår i avdelningen för statistik och jämförelser. Enheten för register ansvarar för förvaltning och vidareutveckling av register som används för forskning, statistik samt uppföljning och utvärdering.

Till gruppen som arbetar med att skapa dödsorsaksregistret söker vi nu en utredare.

Dödsorsaksregistret är ett av Socialstyrelsens viktigaste register. Registret ger underlag för den officiella statistiken om dödsorsaker i Sverige. Registrets data används också för beskrivningar av befolkningens hälsa, som underlag för insatser i hälso- och sjukvården och för forskning.

Dödsorsaksregistret skapas i sin helhet på Socialstyrelsen utifrån uppgifter som lämnats av läkare på dödsorsaksintyg. Arbetet består främst i att klassificera diagnoserna i döds-orsaksintygen utifrån det internationella klassifikationssystemet ICD-10. Arbetet styrs av WHOs regelverk och du kommer att arbeta i ett team med andra.

Vi söker dig som vill
• arbeta med diagnosklassificering samt val av underliggande dödsorsak till dödsorsaksregistret
• delta i övriga förekommande arbetsuppgifter kring dödsorsaksregistret

Kvalifikationskrav
• Eftergymnasial utbildning inom relevant område
• Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med medicinsk terminologi och sjukdomslära
• Goda kunskaper i engelska
• Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

För att lyckas i rollen är du strukturerad och noggrann. Du har även lätt för att samarbeta, är flexibel och resultatinriktad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta med ICD-10
• erfarenhet av att delta i utveckling av verksamhet och/eller arbetsverktyg

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning och start snarast. Placeringen är på Socialstyrelsens kontor i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-04-03, via vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-7196/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet, och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-03-17

Kontakt
Åsa Fransson
enhetschef
075-247 30 04

Gerd Lundberg
personalspecialist
075-247 39 77

Fackliga företrädare
SACO Rose-Marie Nylander 075-247 3182
ST Åsa-Britt Edoff 075-247 3181
Vårdförbundet Magnus Göransson 075-247 3710

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-04-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3381522

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: