Utredare psykisk hälsa och suicidprevention - Folkhälsomyndigheten - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Solna
Utredare psykisk hälsa och suicidprevention
Folkhälsomyndigheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd
Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Solna

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Vill du vara med och samordna och ta fram kunskapsstöd inom området psykisk hälsa? Är du en van projektledare med erfarenhet av att ta fram webbtexter och rapporter? Då har vi jobbet för dig!

Publiceringsdatum
2020-06-05

Arbetsuppgifter
Folkhälsomyndigheten har fått utökade uppdrag inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor söker därför utredare. Som utredare kommer du att arbeta med flera av enhetens regeringsuppdrag.

I samverkan med kollegor på enheten och myndigheten kommer du att:

* medverka i planering, samordning, genomförande, uppföljning och återrapportering av myndighetens arbete inom området psykisk hälsa och suicidprevention,
* utveckla former och ansvara för dialog med aktörer på nationell, regional och lokal nivå om t.ex. behov av kunskapsstöd,
* medverka i framtagande och spridning av olika typer av kunskapsunderlag, t.ex. rapporter, webbtexter, utbildningsmaterial och faktablad,
* delta i processer kring fördelning, bedömning och uppföljning av statsbidrag inom området.

I arbetet ingår också sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, t.ex. att svara på remisser, arbeta med omvärldsbevakning, kommunicera enhetens arbete i olika forum, delta i myndighetens nätverks- och arbetsgrupper samt medverka i enhetens och myndighetens generella utvecklingsarbete.

Din bakgrund och kompetens
Behörighetskrav
För denna befattning har följande behörighetskrav fastställts. Magisterexamen inom ett för arbetsområdet relevant område, t.ex. folkhälsovetenskap, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap.

Bedömningsgrunder
För denna befattning har följande bedömningsgrunder fastställts.

Mycket stor vikt läggs vid:

* självständigt utredande, eller samordnande, arbete på strategisk/verksamhetsövergripande nivå inom offentlig sektor,
* att ha ansvarat för att ha utvecklat former för samverkan med, och mellan, aktörer på olika samhällsnivåer, t.ex. myndigheter, kommuner/regioner samt det civila samhället,
* rapportskrivning och annan skriftlig och muntlig kunskapsspridning, exempelvis webbtexter, faktablad, utbildningar och presentationer vid konferenser och möten,
* erfarenhet av folkhälsoarbete t.ex. hälsofrämjande eller förebyggande arbete inom folkhälsa,
* god samarbetsförmåga och personlig lämplighet för anställningen såsom god analytisk förmåga och förmåga till helhetssyn,
* mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Stor vikt läggs vid:

* erfarenhet av att skapa, ansvara och leda grupper i en process med inkluderande aktörsmedverkan med representanter från t.ex. kommun och länsstyrelse, eller från olika förvaltningar inom kommun eller region,
* utredningsarbete/projektledning från statlig förvaltning,
* erfarenhet av främjande och förebyggande arbete inom området psykisk hälsa och/eller suicidprevention,
* personlig lämplighet för anställningen såsom att vara strukturerad samt vara självgående.

Vikt läggs vid:

* arbete med uppföljning, inklusive insamling, tolkning och presentation av data och statistik,
* arbete med kritisk granskning, bedömning och sammanställning av vetenskaplig litteratur,
* arbete med att utforma, bedöma och följa upp statsbidrag.

Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Östersund eller Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen kan komma att innebär krigsplacering.

Om enheten
Enheten för psykisk hälsa och uppväxtvillkor ansvarar för myndighetens arbete med att sammanställa, analysera och förmedla kunskap med särskilt fokus på barns och ungas hälsa och livsvillkor samt psykisk hälsa och suicid i hela befolkningen. Enheten ansvarar för flera regeringsuppdrag inom ramen för nationella strategin för statens insatser inom området psykisk hälsa 2016-2020. I uppdragen ingår att verka för nationell samordning och för ett effektivt och kunskapsbaserat arbete inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Enheten ansvarar även för genomförandet av studien Skolbarns hälsovanor. Arbetet genomförs i nära samarbete med andra enheter inom Folkhälsomyndigheten liksom i samverkan med olika myndigheter.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Ahnquist, telefon 010-205 28 91.

Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!
Ansök senast 2020-06-25 via myndighetens webbplats.

Arbetsgivarens diarienummer: 02551-2020-2.1.1

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-06-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Folkhälsomyndigheten

Jobbnummer
5253809

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folkhälsomyndigheten: