Utredare och biträdande kanslichef

Ludvika kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ludvika
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

Stöd och styrningsförvaltningen arbetar med att effektivisera verksamheten för att frigöra medel till kärnverksamheterna i de övriga förvaltningarna. Förvaltningen arbetar med en hög grad av samordning och standardisering för att säkerställa helhetssyn, effektivitet och kvalitet. En annan mycket viktig del av verksamheten är att utveckla och förvalta kommunens gemensamma processer och arbetssätt.



Publiceringsdatum
2017-09-21

Dina arbetsuppgifter
En av våra utredare som tillika är biträdande kanslichef ska vara föräldraledig, så passa på att söka hennes roliga och varierande arbete.

Tjänsten är placerad på kanslienheten inom stöd- och styrningsförvaltningen. På enheten hanteras bland annat kommunövergripande frågor som information, samhällsbetalda resor, säkerhetsarbete och givetvis kontors- och nämndsadministration. Enheten är i många sammanhang rådgivande gentemot de förtroendevalda och övriga förvaltningar. Den utredare vi söker kommer att arbeta tillsammans med kollegor i en adminstrativ grupp tillsammans med bland annat kommunsekreterare, registrator, arkivarie och utredarekollegor. Närmaste chef är kanslichefen och i tjänsten ingår också att vara biträdande kanslichef.

Som utredare blir du en viktig pusselbit i det strategiska och praktiska arbetet när Ludvika kommun fortsätter att utvecklas. I arbetet ingår det att genomföra utredningar och utarbeta underlag för politiska beslut i kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Uppdragen varierar i såväl komplexitet och i omfattning. Det kan gälla alltifrån att besvara remisser och motioner till att utreda och utarbeta förslag till beslut i stategiska viktiga frågeställningar. Du formulerar väl avvägda rekommendationer och fungerar som sakkunnig både i kontakten med förtroendevalda och med övriga förvaltningar. Arbetet innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar, både internt och externt.

Som biträdande kanslichef är du ansvarig för kanslienheten som helhet, vid oridnarie kanslichefs frånvaro. Detta innebär bland annat att du har fördjupade kunskaper i verksamhetsplanen, budgeten och investeringarna för enheten. Du ingår också i förvaltningens ledningsgrupp vid ordinarie kanslichefs frånvaro.

Som medarbetare på enheten kan även andra arbetsuppgifter förekomma med anledning av arbetsanhopningar, exempelvis vid allmänna val. Det är viktigt för oss att vi arbetar i ett team!

Kvalifikationer
Vi söker en medarbetare med en akademisk examen, gärna med inriktning mot samhällsvetenskap, statsvetenskap, rättsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har mångårig erfarenhet av utredningsarbete i en offentlig verksamhet, och av ledarskap i motsvarande utsträckning.

Då kanslienheten bereder ärenden som ska beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige måste du snabbt kunna sätta dig in i nya frågor. Du ska kunna ta fram väsentliga fakta, analysera samband och utarbeta underlag för beslut. Arbetsuppgifterna ställer krav på flexibilitet, utredningsmässig kvalitet och serviceanda. Du ska ha lätt för att uttrycka dig väl i tal och skrift, gärna med en utvecklad förmåga att pedagogiskt kunna förklara komplexa sammanhang. Du ska kunna agera som en back- up för vår kommunsekreterare vid behov.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du har ett eget driv i arbetet, tar initiativ och tar stort eget ansvar. Du är kommunikativ, smidig i relationer och kan arbeta med ett konsultativt förhållningssätt. Förmåga att se sammanhang och utifrån ett helhetsperspektiv kunna väga samman komplex information är en förusättning för att lyckas i arbetet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att jobba med ekonomiska frågor.

I samband med rekryteringen har Ludvika kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanbeder vi oss kontakt från rekryteringsfirmor.

Anställningsvillkor
Visstidsanställning from enligt överenskommelse tom januari 2019

Kontaktperson för detta jobb
Jessica Hedlund 0240-86656
Jonas Axelsson 0240-86684

Facklig kontaktperson
Nås via kommunes växel 0240-86000

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 2017-10-15. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ludvika kommun

Adress
Ludvika kommun
77182 Ludvika
77182 Ludvika

Kontorsadress
77182 Ludvika

Jobbnummer
3712077

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ludvika kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ludvika kommun: