Utredare med teknisk kompetens

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt, engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet.

Socialstyrelsen tar fram och utvecklar statistik, regler och kunskap till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är drygt 650 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Enheten för informationsstruktur och e-hälsa, där tjänsten är placerad, har ett samordningsuppdrag inom området nationell e-hälsa. Uppdraget innebär bland annat att Socialstyrelsen ansvarar för förvaltning och utveckling av den nationella informationsstrukturen och Snomed CT. Dessa produkter skapar förutsättningar för ändamålsenlig och strukturerad dokumentation i vården, som möjliggör att informationen kan kommuniceras och överföras på ett mer automatiserat sätt och med bibehållen betydelse mellan olika informationssystem. Informationen blir entydig, jämförbar och lättare att tolka.

Vill du bidra i myndighetens arbete för att stödja utvecklingen av strukturerad vårddokumentation i Sverige? Den utredare vi nu söker kommer att arbeta specifikt med Snomed CT, som är ett internationellt, medicinskt begreppssystem som är översatt till svenska. Arbetet innebär att driva det tekniska utvecklingsarbete som krävs för att uppnå hög kvalitet i Snomed CT:s releaser. Det innebär också att ansvara för tekniskt användarstöd till de verksamheter som vill implementera Snomed CT i sina informationssystem.

Vi söker dig som vill
• Arbeta med att ta fram och kvalitetssäkra nya releaser av Snomed CT
• Driva tekniskt utvecklingsarbete med avseende på Snomed CT
• Driva utvecklingen och förvaltning av de arbetsverktyg som krävs för en effektiv förvaltning av Snomed CT
• Medverka i samverkansaktiviteter på informatik- och terminologiområdet, både nationellt och internationellt
• Ge tekniskt användarstöd gällande implementering av Snomed CT.

Kvalifikationskrav
• Akademisk utbildning inom medicinsk informatik, systemvetenskap eller annan relevant högskoleutbildning
• Goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• Förståelse för nyttan med strukturerad dokumentation i vård och omsorg
• Erfarenhet av informatikarbete inom vård och omsorg
• Erfarenhet av webbutveckling
• Erfarenhet av att arbeta med databaser.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god och tydlig kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• God kännedom och relevant sakkunskap inom e-hälsoområdet och hälso- och sjukvård
• Kunskap om Snomed CT:s struktur och innehåll
• Erfarenhet av att använda Snomed CT
• Relevant kunskap om olika standarder inom e-hälsa såsom HL7, OpenEHR
• Erfarenhet av att arbeta i Linux-miljö
• Erfarenhet av något script-språk
• Kunskap om nationell informationsstrukturs olika begrepp och modeller

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidare anställning på heltid med en provanställning på 6 månader. Din tjänstetitel blir utredare och placering är i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Välkommen med din formella ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-05-14, genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb Ange diarienummer 2.6.1- 11158/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-04-21

Kontakt
Anna Aldehag
enhetschef
075-247 37 50

Ola Nordin
personalspecialist
075-247 4201

Fackliga företrädare
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3453140

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: