Utredare med specialistkompetens inom Snomed CT

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt, engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet.

Socialstyrelsen tar fram och utvecklar statistik, regler och kunskap till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är cirka 650 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Enheten för informationsstruktur och e-hälsa, där tjänsten är placerad, har ett samordningsuppdrag inom området nationell e-hälsa. Uppdraget innebär bland annat att Socialstyrelsen ansvarar för förvaltning och utveckling av den nationella informationsstrukturen och Snomed CT. Dessa produkter skapar förutsättningar för ändamålsenlig och strukturerad dokumentation i vården, som möjliggör att informationen kan kommuniceras och överföras på ett mer automatiserat sätt och med bibehållen betydelse mellan olika informationssystem. Informationen blir entydig, jämförbar och lättare att tolka.

Vill du bidra i myndighetens arbete för att stödja utvecklingen av strukturerad vårddokumenta¬tion i Sverige? Den utredare vi nu söker kommer att arbeta specifikt med Snomed CT, som är ett internationellt, medicinskt begreppssystem som är översatt till svenska. Arbetet innebär att driva utvecklingen av den svenska versionen av Snomed CT genom ändringshantering, kvalitetssäkring och användarstöd. Det innebär också hög grad av samverkan med andra aktörer inom informatik- och terminologiområdet, framför allt den internationella förvaltningsorganisationen för Snomed CT. Arbetet kräver djup kunskap om Snomed CT:s innehåll och struktur.

Vi söker dig som vill
• Utveckla, ändringshantera och kvalitetssäkra innehållet i Snomed CT, framför allt med inriktning på begreppsmodellering
• Utveckla och samordna Socialstyrelsens samarbete med olika kliniska specialiteter/professionella organisationer
• Medverka i samverkansaktiviteter på informatik- och terminologiområdet, både nationellt och internationellt
• Hålla utbildningar om Snomed CT samt ge annat användarstöd
• Medverka i utvecklingen av de arbetsverktyg som krävs för en effektiv förvaltning av Snomed CT.

Kvalifikationskrav
• Akademisk examen inom relevant område, såsom hälso- och sjukvård eller medicinsk informatik
• Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska
• Mycket god förståelse för nyttan med strukturerad dokumentation inom hälso- och sjukvård
• Erfarenhet av att använda Snomed CT
• Mycket god kunskap om Snomed CT:s struktur och innehåll

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• God kännedom och relevant sakkunskap inom e-hälsoområdet och hälso- och sjukvård
• Erfarenhet av informatik- eller terminologiarbete inom hälso- och sjukvård
• Praktisk erfarenhet av hälso- och sjukvård
• Kunskap om standarder och terminologier som kan användas i vårdens informationssystem

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidare anställning på heltid med en provanställning på 6 månader. Din tjänstetitel blir utredare och placering är i Stockholm.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Välkommen med din formella ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-05-14, genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb Ange diarienummer 2.6.1- 11158/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-04-21

Kontakt
Anna Aldehag
enhetschef
075-247 37 50

Ola Nordin
personalspecialist
075-247 4201

Fackliga företrädare
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3453292

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: