Utredare med samordningsansvar för kollektivtrafik

Strängnäs kommun, Stabsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Stabsavdelningen i Strängnäs

Strängnäs kommun utvecklar individen, verksamheten och samhället! Våra 2 000 medarbetare verkar i en dynamisk organisation som gärna prövar nya vägar för att nå sina mål.
Kommunens 33 500 invånare bor i attraktiva tätorter som Strängnäs, Mariefred, Åker och Stallarholmen, eller i mindre orter med landsbygdskaraktär. Till Stockholm tar du dig på mindre än en timme.

Stabsavdelningens ansvarsområde är brett och uppgifterna omväxlande. Avdelningen utgör ett kvalificerat stöd till förtroendevalda och förvaltningen. Tillsammans ansvarar vi för flera kommunövergripande frågor inom ärende- och informationshantering, EU-frågor, juridik och utredning. Avdelningen erbjuder rätt person omväxlande och utmanande arbetsuppgifter med stort eget inflytande och ansvar. Arbetet präglas av nära dialog med professionella kollegor med stora möjligheter att delta i utvecklingen av verksamheten och kommunen.

Sedan 2012 gäller en ny kollektivtrafiklag som ger nya förutsättningar och utmaningar för kollektivtrafikverksamheten. Den nya lagen innebär bland annat att kommersiella trafikföretag får etablera kollektivtrafik var som helst i landet och att regionala kollektivtrafikmyndigheter har bildats för bättre samordning mellan beställare och utförare. Det innebär nya utmaningar för kommunen men även ökade möjligheter att påverka utvecklingen inom verksamheten.

Publiceringsdatum
2014-09-12

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att:

• arbeta med strategiska utvecklingsfrågor kopplat till kollektivtrafik och kommunens relation med andra kommuner i länet, landstinget samt den regionala kollektivtrafikmyndigheten.
• företräda kommunen i externa sammanhang kopplat till ansvaret för kollektivtrafikfrågor samt stödja kommunens politiska ledning i arbetet med externa politiska organ samt bolag.
• bevaka nyheter och politikområdet kommunikation beträffande bland annat lagstiftning, regionala frågor och infrastruktur.
• driva arbetet utifrån ett helhetsperspektiv med struktur och planering då verksamheten är händelsestyrd och kräver högt tempo.
• sammanställa beslutsunderlag, skriva rapporter samt svara på skrivelser och remisser.
• delta och driva olika utredningar inom kollektivtrafikområdet.
• utveckla och effektivisera kommunens arbete med kollektivtrafikfrågor, vilket kräver arbete kring ökat samarbete mellan olika funktioner inom kommunen samt samordning av olika typer av kollektivtrafik (allmän kollektivtrafik, skolskjuts, färdtjänst).
• ha ett öppet dialog- och samarbete med framför allt politiker, medborgare och tjänstemän vad gäller kollektivtrafikfrågor och därmed sammanhängande verksamhetsfrågor.
• ingå i ett flertalet olika arbetsgrupper och nätverk, inom kommunen och regionalt.

Kvalifikationer
Utbildningsbakgrund
Du har avslutad akademisk examen inom juridik eller ekonomi, eller annan inriktning som vi bedömer som likvärdig.

Erfarenheter
Du har erfarenhet av utredningsarbete, gärna inom offentlig verksamhet.

Du har god vana av att skriva rapporter samt erfarenhet av att arbeta med andra experter inom till exempel analys och statistik för att nyttja deras underlag i ditt eget arbete.
Dessutom ser vi det som meriterande om du tidigare arbetat med kollektivtrafiksfrågor.

Förmåga att:

• arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet, även under tidspress.
• vara flexibel mellan det operativa och strategiska arbetet
• snabbt sätta dig in i och driva komplexa frågeställningar
• ha en god förståelse för organisationens behov för att kunna utvecklas och nå resultat
• avläsa den politiska viljan samt förstå relationen mellan politik och förvaltning och
omsätta det i praktiska resultat
• samarbeta för att bidra till avdelningens uppdrag och utveckling
• kommunicera på ett tydligt sätt, både muntligt och skriftligt

Vilja och färdighet att:

• skapa och utveckla uthålliga relationer med integritet och stor tillgänglighet
• arbeta analytiskt och strukturerat
• arbeta både i grupp och självständigt

Du har ett stort intresse för politik, offentligt förvaltning och samhällsfrågor. Dessutom har du en god förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation.

Vi kommer att lägga stor vikt på personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Som sökande ber vi dig att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Heltid, 40t/vecka. Arbetstiden är rökfri. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Provtjänstgöring kan komma att tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-10-05
Ange följande referens när du ansöker: 275/14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Josefin Winnfors, Tillförordnad stabschef 0152-29161 josefin.winnfors@strangnas.se
Melissa Ojeda Mayta, Personalvetare 0152-29364 melissa.ojedamayta@strangnas.se

Facklig kontakt
Barbro Karlsson, Vision 0152-29191 barbro.karlsson@strangnas.se

Företag
Strängnäs kommun, Stabsavdelningen

Adress
Strängnäs kommun, Stabsavdelningen
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 64580 Strängnäs

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
1994847

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Stabsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Stabsavdelningen: