Utredare med intresse för samhällets digitalisering till PTS

Post- och Telestyrelsen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Är du en samhällsengagerad person som vill vara med och påverka i frågor som i allt större utsträckning är centrala för utvecklingen av samhället? Har du erfarenhet av utrednings-/analysarbete samt intresse och erfarenhet av att arrangera möten och events? Då kan du vara den vi söker!

Enheten för samhällets digitalisering ansvarar för och samordnar frågor av betydelse för digitalisering och digital inkludering. Att leda, samordna och genomföra uppdrag på bredbands- och digitaliseringspolitikens område är en viktig del av verksamheten. På enheten ligger även ansvaret för konceptet "Digitalidag" som består av ett brett nätverk av aktörer från alla sektorer i samhället över hela landet. Syftet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara en del av den digitala utvecklingen.

Om rollen
Rollen som utredare är varierande och innehåller både strategiska utvecklingsfrågor och mer praktiska frågor rörande genomförande av enhetens uppgifter, det senare främst kopplat till arbetet med Digitalidag. Du kommer att skriva rapporter och PM samt planera, genomföra och dokumentera aktiviteter och möten. Bearbetning och framtagande av underlag av olika slag inför interna beredningar och möten ingår också i rollen. I övrigt ingår det att delta i enhetens löpande arbete som exempelvis myndighetsinterna projekt, lämna synpunkter på interna remisser och bidra i verksamhetsuppföljande processer. En bred tjänst med goda möjligheter att själv påverka arbetets innehåll!

Om teamet
Verksamheten präglas i stor utsträckning av kontakter och samverkan med andra enheter och avdelningar på myndigheten. Vidare är kontakter med externa aktörer en viktig framgångsfaktor i genomförandet av enhetens uppgifter. Enheten är nybildad sen januari 2024 och består i nuläget av 9 drivna medarbetare med en bred mix av kompetens och erfarenhet samt en enhetschef.

Om dig
För att trivas i rollen bör du vara samarbetsorienterad, självständig, strukturerad och ha förmågan att på egen hand styra och planera ditt arbete väl. Du är inte rädd för att ta initiativ och kan omvandla idéer och behov till genomförbara aktiviteter eller konkreta åtgärdsförslag. Slutligen tror vi att du är nyfiket lagd och gärna håller dig à jour om utveckling och trender inom ditt kunskapsområde. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa.

Vi söker dig som har:

• Avslutad universitet- eller högskoleutbildning inom samhällsvetenskap eller liknande.
• Några års erfarenhet av utrednings-/analysarbete.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är även meriterande om du har:

• Kännedom om svensk digitaliserings- och bredbandspolitik.
• Erfarenhet av arbete inom myndighet eller intresseorganisation.
• Erfarenhet av projektsamordning.
• Erfarenhet av mötesfacilitering.
• Erfarenhet av att genomföra event.

Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Tjänstetiteln är handläggare.

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?
För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kan komma att förekomma som del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

För mer information kontakta enhetschef Nicklas Liss-Larsson på nicklas.liss-larsson@pts.se eller HR-specialist Jessica Petersson på jessica.petersson@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Välkommen med din ansökan senast 14 maj.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner - att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
8648081

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: