Utredare inom e-förvaltning
Riksarkivet / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Riksarkivet i Stockholm,
Tyresö,
Täby,
Uppsala,
Gotland eller i
hela Sverige Riksarkivet är en av Sveriges större kulturmyndigheter med uppgift att vara statlig förvaltningsmyndighet för arkivfrågor. Inom Riksarkivet arbetar ca 600 personer och vi har verksamheter på flera orter i landet.
Riksarkivet ska tillmötesgå olika intressenters behov av autentisk arkivinformation och göra den tillgänglig på ett effektivt sätt. Riksakrivet ska också aktivt stödja förvaltningsutvecklingen genom eget utvecklingsarbete och genom samverkan med andra aktörer inom området.
För att kunna möta tidens krav och förväntningar bedriver Riksakrivet för närvarande ett utvecklingsarbete som omfattar alla våra verksamhetsgrenar. Från och med 1 juli 2012 hanteras frågor som rör utveckling, normering och främjande av informationshantering inom Divisionen för offentlig informationshantering. Tjänsten som utredare är placerad på enheten för utveckling och e-förvaltning.
Publiceringsdatum2012-07-16ArbetsuppgifterE-förvaltningen ställer nya krav på myndigheterna. Frågor som rör strukturering och arkivering av verksamhetsinformation aktualiseras i ett tidigt skede i informationshanteringsprocessen.
Divisionen för offentlig informationshantering arbetar för att utgöra en resurs för den offentliga förvaltningen i frågor som rör informationshantering, bl.a. genom att utveckla och föreskriva om framställning, hantering, förvaring och beskrivning av information inom offentlig sektor.
Arbetet som utredare omfattar såväl Riksarkivets eget utvecklings- och utredningsarbete som deltagande i samverkansgrupper - internt och tillsammans med andra myndigheter. I uppgifterna ingår att i skilda sammanhang föra ut Riksarkivets regler och ställningstagande. Det ingår även att utarbeta vägledningar och informationsmaterial.
Inom enheten för utveckling och e-förvaltning arbetar vi i första hand med frågor som rör förvaltningsutveckling. För närvarande är vi aktiva inom e-delegationens arbete, men hanterar även frågor som rör arkiv- och dokumenthantering i vidare mening. Enheten har ansvar för främjande av informationshantering inom offentlig förvaltning.
KvalifikationerDu bör ha arbetat några år inom offentlig förvaltning med utvecklings- eller utredningsarbete - gärna med anknytning till e-förvaltningsfrågor. Du är bekant med eller har intresse för att sätta dig in i det regelverk som styr förvaltningens informationshantering. Om du har arbetat med verksamhetsutveckling och processer är det en fördel.
Det är bra om du har en studiebakgrund med ämnen av betydelse för arbetsuppgiftena. Du kan t.e.x. ha läst informationstekniska eller samhällsvetenskapliga ämnen.
Du har lätt för att sammanfatta utredningar och annan information inom området och att tillämpa kunskaperna inom vårt område. Du har goda språkkunskaper och kan på ett pedagogiskt sätt kommunicera ett budskap i tal och skrift.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön Riksarkivet tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-09-03
Betyg/intyg och andra handlingar ska inte bifogas ansökan, utan medföras vid eventuell anställningsintervju.
Riksarkivet tillämpar 6 månaders provanställning.
Ange följande referens när du ansöker: 14-2012/3338
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktBritt-Marie Östholm, 010-476 73 02
Torbjörn Hörnfeldt, 010-476 71 73
Facklig kontaktAnton Johansson, ST, 010-476 71 82
Maud Almström Blom, SACO, 010-476 71 05
FöretagRiksarkivet
AdressRiksarkivet
Box 125 41
10229 Stockholm
Jobbnummer 1296098
Observera att sista ansökningsdag har passerat.