Utredare för felaktiga utbetalningar, arbete- och välfärdsförvaltningen

Kristianstads kommun / Socialsekreterarjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi arbetar utifrån vår vision Möjlighet att lyckas och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Verksamheten utredning försörjning har cirka 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning. Verksamheten är fördelad i tre enheter, försörjningsenheten, planeringsenhet 1 och planeringsenhet 2. Arbetet är klientnära och omväxlande.

Som FUT-utredare arbetar du i försörjningsenheten och har täta kontakter med medarbetare i alla enheter.

Löpande urval kommer att ske under ansökningsperioden.

Publiceringsdatum
2023-06-26

Arbetsuppgifter
Som FUT-utredare arbetar du med att utreda felaktiga utbetalningar och misstänkta bidragsbrott. Du arbetar även förebyggande genom exempelvis kompetenshöjande insatser för medarbetare, återföring av resultat från utredningar till medarbetare och arbetsledning, upp- eller omarbetning av rutiner. Du tar fram och sammanställer statistik till förvaltningsledning och nämnd. I tjänsten ingår att företräda nämnden vid förhandling i Tingsrätt samt att föredra ärende inför beslut i utskott. Du samverkar internt och externt i olika nätverk.

Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som lämplig för tjänsten. Du som söker har goda kunskaper i lagstiftningen på området. Det är meriterade om du har arbetat med FUT tidigare eller har erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd.

Vi vill att du har mycket god administrativ förmåga, du är noggrann och kan göra självständiga bedömningar. Dokumentation och kommunikation ingår i uppdraget och det krävs att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och det är positivt om du har kunskaper i flera språk. Du har också god förmåga att samverka internt och externt.

Självklart har du goda allmänna datakunskaper eftersom viss hantering sker digitalt. Goda kunskaper i Officepaketet är meriterande liksom erfarenhet av arbete i verksamhetssystem Lifecare.

Vi ser vill att du har förmåga att planera och organisera ditt arbete vilket innebär att du har lätt för att sätta upp mål, organisera resurser, följa upp och avsluta aktiviteter. Det är en fördel om du kan prestera i en pressad miljö och hantera svåra situationer. Förmåga att förblir optimistiskt inför utmaningar är en fördel liksom att du kan ge och ta emot konstruktiv feedback.

För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Med andra ord samarbetar du väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Vidare är det positivt om du har förmåga att arbeta med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

ÖVRIGT
Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-07-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AOV-2023-42".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Utredning Försörjning

Kontakt
Enhetschef
Jeccika Brorsson
jeccika.brorsson@kristianstad.se
044-13 27 40

Jobbnummer
7912688

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: