Utredare elkraftanläggningar

Trafikverket / Administratörsjobb / Luleå
2022-10-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utredare elkraftanläggningar" (publicerad 2022-10-06) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Luleå, Boden, Överkalix, Skellefteå, Arvidsjaur eller i hela Sverige

Vill du arbeta med ett av de största kraftsystemen i Sverige och samtidigt vara en av de största elkunderna? Det gör att vi har stor påverkan på marknaden, produktutveckling, standardisering mm. Trafikverket förvaltar majoriteten av Sveriges järnvägars elkraftanläggningar
Tillsammans med övriga teknikområden inom järnväg har vi förtroendet att planera åtgärder motsvarande ungefär 1% av statsbudgeten varav vi investerar och reinvesterar ca 1-2 miljard kronor årligen i järnvägens elkraftsystem.

Utredare elkraftanläggningar

Publiceringsdatum
2022-10-05

Dina arbetsuppgifter
Som utredare kommer du att stödja teknikområdesansvarig för kraftsystem med utredningar avseende primärt järnvägens hjälpkraftsystem. Till ditt stöd finns ett antal teknikspecialister i organisationen inom teknisk kravställning, upphandling och utredningar kring det kraftsystem som sektionen förvaltar. Det är ytterst viktigt att vi har rätt underlag kring plats, typ, ålder, tekniskt tillstånd, kommande reinvesteringsbehov etc. för att kunna hantera vår omfattande anläggningsmassa. En del resor förekommer i tjänsten.
Mer specifikt kommer du som utredare att arbeta med:
Kraftsystemanalys med tyngdpunkt på hjälpkraftsystemet
Tillståndsbedömning utifrån genomförda besiktningar och kontroller av status och skick på elkraftanläggningarna
Prioritering och planering av investeringar, reinvesteringar och underhållsåtgärder
Informationsförvaltning för våra elkraftanläggningar

Du kommer att arbeta i en organisation med omfattande kompetens inom elkraftområdets alla specialområden och det finns goda möjligheter att utvecklas tillsammans med dina kollegor! Vi ser också framemot att kunna utvecklas av den kunskap och kompetens du tar med dig in till oss!
Några ord från din framtida chef
Jag som blir din chef heter Christer Holmberg och drivs av att tillsammans med mina medarbetare utveckla verksamheten genom att bygga kunskap och ett gott samarbete i gruppen. Jag vill ha en löpande och nära dialog med mina medarbetare och strävar efter en kreativ och utvecklande miljö för alla. Vi arbetar tillsammans för att utveckla ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem! Hoppas du vill vara med!

Övrig information

Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid. #LI-Hybrid
Tidplan:
Webbaserade tester skickas ut i samband med att ansökningstiden går ut.
Intervjuer är planerade under vecka 45

Kvalifikationer
Vem är du?
Du som person har god kommunikationsförmåga som innebär att du förmedlar budskap på ett enkelt sätt samt är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Du har god förmåga att planera, analysera och strukturera ditt arbete självständigt. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande, har intresse för att hjälpa och lära av andra samt lägger vikt vid att leverera lösningar.
Vi söker dig som
har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp inom elkraftteknik eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig och har läst kraftsystemanalyskurser
har god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om ses som ett plus i kanten om du
har yrkeserfarenhet från kraftsystemanalys
har erfarenhet, antingen från arbetslivet eller dina studier, av tillståndsbedömning av elkraftanläggningar
har erfarenhet, antingen från arbetslivet eller dina studier, av att genomföra utredningar av alternativ utifrån teknisk och ekonomisk (LCC) analys
har erfarenhet från arbete med elkraftsystem inom järnväg
har erfarenhet av att arbeta i system för datadrivet underhåll, tex Maximo eller liknande

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör.
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Läs mer här

Läs intervju med en medarbetare inom Underhåll som jobbar med Elkarft

https://cotf.se/foretagsartiklar/trafikverket-ar-en-teknikintensiv-organisation-med-en-otrolig-bredd/

Varaktighet, arbetstid
100 , Provanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Trafikverket

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "18:2022:285".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trafikverket (org.nr 202100-6297)

Kontakt
Rekryterande chef
Christer Holmberg
0101235654

Jobbnummer
7046154

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: