Utredare

Avesta kommun, Bildningsförvaltningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Bildningsförvaltningen i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Nu går vi in mot upploppet på vår resa mot 2020. Vi gör det tillsammans - vill du vara med?

Bildningsförvaltningen är Avesta kommuns största förvaltning med bred verksamhet. Allt från mer traditionella bildningsfrågor till integration, kultur, fritid och arbetsmarknadsenhet ryms inom förvaltningen. Som utredare placerad på bildningsförvaltningen kommer du att arbeta i nära och i samarbete med bildningsförvaltningens ledning. Du kommer också att ingå i en kommunövergripande utredargrupp. Vi erbjuder en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus för att kunna bygga en stark framtid för Avesta kommun.


Publiceringsdatum
2019-03-15

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som utredare är att planera, leda och genomföra utredningar. Ca 60 procent av tjänsten arbetar du med kommunövergripande utredningar, resterande tid med fokus på bildningsförvaltningen.

Som utredare på bildningsförvaltningen är ditt huvudansvar att ta fram beslutsunderlag och rapporter till ledningsgruppen. Du arbetar nära och på uppdrag av förvaltningschefen. Du utvecklar och följer upp styrdokument. Du har en stödjande och samordnande funktion när det gäller utredningar i verksamheten. Du har också en samordnande funktion för ungdomsfrågor och är ungdomsrådets kontaktperson. I rollen som utredare har du många kontaktytor både internt och med externa aktörer och myndigheter, det är därför viktigt att du är lyhörd, tydlig och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer.

Vi arbetar teambaserat och går in för varandra när det behövs. I arbetsuppgifterna kan det därför ingå att svara på medborgarförslag, remisser, motioner etc. Du ingår också i webbrådet där du är med och utvecklar vår hemsida, och du är också en av kommunens redaktörer för intranätet.

Det finns ett stort kommunövergripande fokus på digital utveckling för att främja effektivitet och kvalitet, så kunskap och framförallt intresse för digital utveckling är av stor vikt. I den kommunövergripande utredargruppen har du möjlighet till erfarenhetsutbyte och stöttning i ditt utredaruppdrag. Bli en del av ett team där kunskap och engagemang är starka drivkrafter!



Kvalifikationer
Vi söker dig som är nyfiken och har ett stort samhällsintresse. Du har akademisk utbildning med inriktning mot samhällsvetenskap, statsvetenskap, juridik eller annan högskoleutbildning som vi bedömer lämplig. Du behöver ha goda kunskaper och gärna erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete. Om du har arbetat i politiskt styrd organisation och har kunskap om, för uppdraget, relevant lagstiftning är det meriterande.

I den här tjänsten är det av stor vikt att du har en god analytisk förmåga och att du är noggrann. Du trivs med att driva utveckling framåt och har en förmåga att få med andra i dina utredningar och projekt. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift för att kunna producera egna dokument av hög kvalitet. Du behöver också ha en pedagogisk ådra för att på ett enkelt sätt kunna sammanställa dina rapporter och utredningar anpassat för olika målgrupper, vanligen genom väl sammansatta powerpointpresentationer.

En annan viktig aspekt är att du har hög integritet, en positiv inställning till dina uppdrag samt att du är lyhörd i mötet med andra. Att skapa en bra relation och förtroende, till de parter du ska hämta in uppgifter hos och samarbeta med, är avgörande för hur utredningen eller projektet i slutändan blir. Då arbetsuppgifterna är mångsidiga behöver du vara strukturerad och ha förmåga att byta fokus och omprioritera arbetsuppgifterna när det behövs.

Vi söker dig som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar. Digitala lösningar är naturligt för dig och du tar dig an nya program och system. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du i grunden är en person som är trygg i dig själv och i att ta ansvar. Du har förmåga att självständigt driva de egna arbetsprocesserna in i mål. I uppdraget som utredare är omvärldsbevakningen en naturlig del. Du kommer att ta del av forskningsrapporter på såväl svenska som engelska varpå god läsförståelse avseende engelska också är viktigt för tjänsten.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-31
Ange följande referens när du ansöker: C26001/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Björn Hansson bjorn.hansson@avesta.se 0226-64 52 00
Josefine Högmark josefine.hogmark@avesta.se 0226-645652

Företag
Avesta kommun, Bildningsförvaltningen

Adress
Avesta kommun, Bildningsförvaltningen
Kungsgatan 32
77430 Avesta

Kontorsadress
Kungsgatan 32 77430 Avesta

Jobbnummer
4672263

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Bildningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Bildningsförvaltningen: