Utredare
Inspektionen för vård och omsorg / Administratörsjobb / Stockholm
2025-12-12
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Inspektionen för vård och omsorg i Stockholm,
Solna,
Örebro,
Jönköping,
Göteborg eller i
hela Sverige Vill du göra skillnad och bidra till en tryggare vård och omsorg? Inspektionen för vård och omsorg (IVO) söker nu utredare till registerenheten för att utveckla statlig tillsyn och tillståndsprövning.
Om jobbet
Som utredare på Registerenheten arbetar du med hantering av anmälningar till IVO:s register vilket innebär att du kommunicerar kring ärenden, svarar på frågor, kontrollerar och registrerar information. Kontakterna sker via mejl och telefon. I arbetet ingår även att svara på frågor kopplad till anmälningsplikten samt att hantera utlämnanden av allmän handling i enlighet med Offentlighets- och sekretesslagen. Registerenheten befinner sig i ett spännande utvecklingsarbete med ökande inslag av utredande arbetsuppgifter. Det innebär att arbetsuppgifter kan förändras med tiden.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som utredare kommer bland annat vara att:
• utveckla myndighetens datakvalitetsarbete samt att utveckla e-tjänster för att underlätta för inhämtande och utlämnande av information
• driva projekt och utvecklingsarbete, inom registerrelaterade frågor på en myndighetsövergripande nivå
• ta fram kunskaps- och beslutsunderlag, sätta mål och visualisera resultat för att bidra till myndighetens utveckling
• samordna leveranser och driva förbättringsarbete inom verksamheten.
• bereda remissvar och delta i arbete kopplat till regeringsuppdrag
• delta i myndighetens arbete mot oseriösa och kriminella aktörer
Tjänsterna är tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, placering i Stockholm.
Publiceringsdatum2025-12-12KvalifikationerVi söker dig som har:
• akademisk examen inom sociologi, statsvetenskap, folkhälsovetenskap eller annat ämnesområde som IVO bedömer som relevant
• aktuell erfarenhet av avancerad registerhantering inom offentlig förvaltning, exempelvis kvalitetsgranskning, strukturering eller vidareutveckling av registerdata
• aktuell erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete
• goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt
För att lyckas i rollen tar du ett stort eget ansvar och driver ditt arbete framåt. Du är nyfiken och bidrar till nytänkande och visar på möjligheter. Du är smidig i ditt sätt att samarbeta med andra och har god förmåga att kommunicera på ett enkelt sätt då arbetet innebär många kontakter. Du trivs med att arbeta i team och är van vid att ta olika roller beroende på vad situationen kräver. Vi ser även att du är har god analytisk förmåga.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi ser det som meriterande om du också har:
• god och aktuell kännedom om IVO:s tillsynsområden
• aktuell erfarenhet av remissberedning inom offentlig förvaltning
• aktuell erfarenhet av projektledning
• aktuell erfarenhet av att driva eller medverka i större, tvärfunktionella projekt inom offentlig förvaltning
• aktuell erfarenhet av att arbeta mot kriminella och oseriösa aktörer
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder en utvecklande roll i en dynamisk kunskapsorganisation där du bidrar till att utveckla en modern och effektiv tillsyn. Vi förbättrar ständigt våra arbetssätt och strävar efter en sammansättning av medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Läs om våra avtalsvillkor och förmåner här: Arbeta hos oss | IVO.se
Så ansöker duDu ansöker genom att svara på våra urvalsfrågor och bifoga ditt CV samt ett personligt brev. I din ansökan ska det framgå hur du motsvarar kravprofilen. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Din ansökan anses komplett först när du besvarat frågorna.
Arbetsprov kommer att ingå i rekryteringsprocessen.
Ansök senast den 9 januari 2026.
Läs mer om vår rekryteringsprocess här: Arbeta hos oss | IVO.se
Arbetsplatsbeskrivning
IVO:s analysavdelningen bedriver ett omfattande och spännande arbete för att utveckla en mer riskbaserad och datadriven tillsyn och har en strategisk viktig roll för myndigheten. Avdelningen utgör en del av kärnverksamheten där samarbete med tillsyn och tillståndsprövning är en viktig del av arbetet. Vid avdelningen arbetar idag drygt 70 medarbetare vid fyra enheter med uppdrag inom analys, statistik, register och upplysningstjänst. Målet är att bidra till en träffsäker och enhetlig tillsyn och dela med oss av vår kunskap inom IVO och till externa mottagare. Enheten är även del av myndighetens omfattande arbete med att motverka kriminella och oseriösa aktörer.
IVO bidrar till en säker vård och omsorg.
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.
Ersättning Fast månadslön enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Inspektionen För Vård och Omsorg (org.nr 202100-6537),
https://www.ivo.se/ Arbetsplats https://www.ivo.se/
Kontakt Enhetschef
Daniel Karlsson
daniel.karlsson@ivo.se 0107885410 Jobbnummer 9640639