Utbetalningsmyndigheten söker Chef till Avdelningen administration
Regeringskansliet / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla chefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten. Myndigheten ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Den kommer för dessa ändamål att ha två kärnuppgifter:
• Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
• Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.
Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen ansvarar för de flesta generella förmågor som krävs av en statlig myndighet. Den ansvarar således för myndighetens kompetensförsörjning. Vidare ansvarar avdelningen för myndighetens löpande ekonomiredovisning och för dess inköpsfunktion. Avdelningen ansvarar för myndighetens presstjänst och internkommunikation. På avdelningen finns även myndighetens registratur, arkiv och diarieföring samt personalansvarsnämndens kanslifunktion. Avdelningen ansvarar för myndighetens lokalförsörjning och internservice. Som chef för avdelningen är du också - åtminstone initialt - myndighetens HR-chef.
Som chef i Utbetalningsmyndigheten arbetar du enligt myndighetens uppgifter och uppdrag från regeringen såsom dessa omsätts i myndighetens strategier, inriktningar och mål. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av utvecklingsförmåga och nytänkande. Du utgår från en helhetssyn på uppdraget vilket innebär att du leder din verksamhet utifrån myndighetens övergripande uppgift att motverka välfärdsbrottslighet och organiserad brottslighet, de grundläggande principer som enligt grundlagarna ska prägla all offentlig verksamhet (den statliga värdegrunden) och det önskade ledarskapet som du tillsammans med generaldirektören och övriga avdelnings- och stabschefer kommer att definiera.
Ditt engagemang i ledarskapet är mycket stort. Du har ett starkt fokus på resultat och effekter av avdelningens verksamhet. Med utgångspunkt i det systematiska arbetsmiljöarbetet säkerställer du hållbara förutsättningar för såväl medarbetare som chefer på avdelningen. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver. Eftersom din avdelning har ett mycket heterogent uppdrag krävs att du har mycket god generell kompetens om aktuella sakområden samtidigt som du kan delegera och skapa goda förutsättningar för specialister att arbeta självständigt.
Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar. Du beslutar inom tilldelad budget, verksamhetsplan och kompetensförsörjningsplan för avdelningen.
Som avdelningschef ingår du i myndighetens ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. Du rapporterar till generaldirektören.
Vi söker dig som:
• Har relevant akademisk examen eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• Har mångårig chefserfarenhet.
• Har goda kunskaper i det ekonomiadministrativa regelverket som ska tillämpas i staten.
• Har erfarenhet av arbete med HR-frågor på strategisk nivå.
• Har erfarenhet av lokalförsörjningsfrågor.
• Har kunskaper om de krav som ställs på myndigheter vad gäller arkiv och diarium.
• Har erfarenhet av att leda i förändring.
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av att vara chef över andra chefer.
• Har mångårig erfarenhet av arbete i myndighetsledande ställning.
• Har goda kunskaper om säkerhetsskydd, offentlighet och sekretess samt dataskydd.
• Har erfarenhet av motsvarande arbete i statlig eller kommunal verksamhet.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina beslut men också kan ompröva dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och systemförståelse. Att du har mycket god samarbetsförmåga är en självklarhet. För att lyckas med uppdraget krävs också att du har ett mycket starkt driv och engagemang i verksamhetsutvecklings- och kompetensutvecklingsfrågor samt arbetsmiljöarbete.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du har god strategisk förmåga, att du kan formulera en idé och vision för din verksamhet som dina enhetschefer och medarbetare omsätter i praktiken och att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat med din avdelnings verksamhet.
Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och representerar Utbetalningsmyndigheten i externa samarbeten.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt säkerhetsmedvetande.
Du baserar ditt förhållningssätt och ledarskap på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden - och förstår och agerar utifrån att du som chef har en avgörande betydelse för hur arbetsplatskulturen utvecklas.
Publiceringsdatum2022-12-21Övrig informationTjänstgöringsorten är i Stockholmsområdet. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vid tillsvidareanställning på myndigheten kommer du att krigsplaceras på myndigheten.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten kan det bli aktuellt att du under 2023 förordnas som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.
Välkommen med din ansökan, i form av ett personligt brev och ett cv, till
fi.utbm@regeringskansliet.se senast den 28 december 2022.
Varaktighet, arbetstid, etc. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2022-12-28
E-post:
fi.utbm@regeringskansliet.se Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jakobsgatan 26 (
visa karta)
103 33 STOCKHOLM
Kontakt Mikael Westberg
08-4051000 Jobbnummer 7279131
Observera att sista ansökningsdag har passerat.