Upphandlingsstrateg
Svedala kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Svedala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Svedala,
Staffanstorp,
Vellinge,
Trelleborg,
Skurup eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svedala kommun i Svedala Svedala kommun växer och är inne i en mycket spännande och expansiv fas. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där ett hållbart arbetsliv, ett gott bemötande och medborgarfokus guidar oss i våra uppdrag. Med höga ambitioner och verksamheter i framkant finns här kraft att växa. Tillsammans bygger vi en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Vi på kanslienheten söker nu en upphandlingsstrateg med ett kommunövergripande uppdrag.
Uppdrag
Kanslienheten tillhör kommunledningskontoret som har en viktig roll i att möjliggöra för kärnverksamheterna att ge god service till kommunens 23 500 medborgare samtidigt som verksamheterna ska bedrivas så kostnadseffektivt som möjligt. Hos oss möts du av en arbetsplats med hög professionalitet, stark gemenskap och en hel del humor.
Som upphandlingsstrateg utgör du kommunens spetskompetens inom upphandlingsområdet och fungerar som en sammanhållande resurs för kommunkoncernen som helhet i den långsiktiga styrningen av upphandlingsverksamheten. Du leder det övergripande strategiska arbetet och tar fram kommunövergripande styrdokument i syfte att tillgodose kommunens behov med rätt kvalitet, till rätt kostnad och enligt gällande bestämmelser. Du har även en viktig roll i att skapa och underhålla goda relationer med interna beställare, kommunens bolag och andra nyckelpersoner samt med leverantörer och andra externa upphandlingsaktörer. Du kommer att arbeta i nära samarbete med kommunens e-handelssamordnare.
Dina arbetsuppgifter består bland annat av att:
• Bistå med kompetens under förstudier och marknadsanalyser.
• Upprätta upphandlingsdokument med efterföljande annonsering, utvärdering, tilldelning och avtalsskrivning.
• Genomföra avrop och komplexa direktupphandlingar.
• Hålla i formella och informella utbildningar kopplade till LOU och inköp.
• Utveckla kommunövergripande styrdokument och strategier inom upphandlingsområdet.
• Aktivt arbeta med inköpsbeteende i syfte att öka beställarkompetens och avtalstrohet.
• Delta i mellankommunala samarbetsnätverk inom upphandlingsområdet.
• Vara systemförvaltare för kommunens upphandlingsverktyg (e-avrop).
• Leda kommunkoncernens upphandlingsråd.
Kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling, inköp, ekonomi, juridik eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Du ska ha mycket god kunskap om LOU och dess praktiska tillämpning samt god kännedom om andra relevanta lagar och regler inom offentlig verksamhet, såsom offentlighets- och sekretesslagen. Erfarenhet av kvalificerad upphandling inom offentlig sektor är ett krav. Eftersom rollen innefattar att ta fram många formella underlag, krävs det att du har god förmåga att uttrycka sig på svenska, både i tal och skrift.
Egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som kompletterar vår organisation. Du har en hög kommunikativ förmåga och är lyhörd för verksamheternas behov, samtidigt som du pedagogiskt kan förklara rutiner och tillvägagångssätt i upphandlingsförfarandet. Du har lätt för att skapa goda samarbeten och delar gärna med dig av dina erfarenheter och kunskaper. Du tar egna initiativ inom ditt område och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter genom att vara drivande och självgående. Du har ett analytiskt förhållningssätt och söker utmaningar för att utveckla dig själv och dina kunskaper inom upphandlingsområdet. Eftersom du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt är det viktigt att du trivs i en sådan roll och uppskattar bredden och självständigheten i arbetet. Du agerar alltid med kommunens och kommunmedborgarnas bästa i åtanke.
Publiceringsdatum2024-08-23Arbetstid och varaktighetTillsvidareanställning på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
ErsättningIndividuell lönesättning tillämpas.
Övrig informationVi tillämpar löpande urval.
Hos oss har du tillgång till förmåner enligt vårt kollektivavtal Allmänna bestämmelser, till exempel förmånlig pension och försäkring, extra semesterdagar och föräldrapenningtillägg. Dessutom har du som medarbetare i Svedala kommun tillgång till 2000 kronor i friskvårdsersättning, rabatter hos lokala friskvårdsaktörer, förmånscykel, semesterväxling och löneväxling till pension, pensionsvägledning. Vi tillämpar flextid och distansarbete vilket innebär att du med hänsyn till verksamhetens behov kan växla mellan att arbeta på kontoret, i verksamheterna eller hemifrån. Förmåner som erbjuds kan du läsa om här:
www.svedala.se/formaner Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Individuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svedala kommun (org.nr 212000-1074),
https://www.svedala.se/ Kontakt nås via kundservice
Fackliga kontakter
040-626 80 00 Jobbnummer 8859164
Observera att sista ansökningsdag har passerat.