Upphandlingsrådgivare till Enheten för upphandling och intern service

Sida / Administratörsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sida i Sundbyberg, Stockholm, Gotland, Härnösand eller i hela Sverige

Enheten för upphandling och intern service, UPPIS, ansvarar för Sidas upphandlingsprocess och uppdraget omfattar också upphandlingsstöd till Sveriges utlandsmyndigheter (ambassader m.m.). Enheten har även en grupp som ansvarar för myndighetens interna service. Enheten omfattar sju upphandlingsrådgivare, en inköpscontroller, en inköpshandläggare, två fastighetsförvaltare, tre kontorsvaktmästare samt enhetschef. UPPIS, är en del av avdelningen för verksamhetsstöd, som också ansvarar för bl.a. juridik, dokument och arkiv, kvalitetssäkring och utredningar samt utvärderingar
Om jobbet
Sida söker upphandlingsrådgivare som vill arbeta med upphandling i en omväxlande, internationell miljö. Sida upphandlar framför allt intellektuella tjänster som används av Sida och av utlandsmyndigheterna (ambassader).

Publiceringsdatum
2022-10-11

Dina arbetsuppgifter
• Samordna och leda genomförandet av upphandlingar enligt LOU. Ansvara för avrop (förnyad konkurrensutsättning) från centrala ramavtal, Sidas egna och statens inköpscentrals ramavtal. Vi har Kommers upphandlingssystem.
• Aktivt arbeta med uppföljning av ramavtal och dialog med leverantörer och beställare
• Ge råd och stöd i upphandlingsfrågor till Sidas medarbetare i Sverige och vid utlandsmyndigheter
• Hålla utbildningar i upphandling och avrop för Sida och för utlandsmyndigheterna
• Deltaga i enhetens verksamhetsutveckling
Vi erbjuder
Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter till utveckling och en arbetsmiljö präglad av öppenhet och mångfald. Du arbetar utifrån tydligt mandat och ansvarsområde präglat av tillit mellan dig, din chef och dina kollegor.
Som anställd på Sida arbetar du med världen som arbetsplats, med Agenda 2030 och den statliga värdegrunden som vägvisare. För att kunna svara mot de utmaningar världen står inför idag och framöver behöver vi människor med olika bakgrund och färdigheter.
Kvalifikationskrav

Utbildningsbakgrund
• Akademisk utbildning inom företrädesvis ekonomi, juridik, inköp eller annan relevant utbildning som vi bedömer som likvärdig t.ex. Silf, AffärsConcept eller YH
Språk
• Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Arbetslivserfarenhet och kunskaper
• Minst tre års aktuell erfarenhet av att självständigt ha genomfört offentliga upphandlingar enligt LOU
• Erfarenhet av upphandling inom offentlig sektor, gärna från statlig myndighet
• Erfarenhet av att arbeta i upphandlingssystem, t ex Kommers
Funktionella kompetenser/förmågor:
För den här rollen behöver du:
• Mycket goda kunskaper om LOU
• God förståelse för affärsmässiga förutsättningar i en upphandling
• Förmåga att vara pedagogisk och lösningsorienterad
• Mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga
• Vara ansvarstagande och strukturerad
• God förmåga att driva, följa upp och slutföra arbetet
• Kunna leda dig själv och ansvara för din egen utveckling
• Ta initiativ och vara drivande
• Ha förmåga att hantera stress, osäkerhet och risker
• Vara bra på att leda och engagera andra
• Ha förmåga att föra dialog och skapa samsyn
• Kunna bidra med samt ta till dig kunskap och evidens
• Kunna omsätta erfarenheter och lärdomar till handling
För denna roll är det meriterande om du
• Har erfarenhet av att utbilda inom upphandlingsfrågor
• Har erfarenhet av att ha genomfört upphandlingar på engelska
• Har erfarenhet av att leda eller medverka vid förhandlingar
• Har erfarenhet av att genomföra upphandling med e-handelsimplementering
Vi lägger också stor vikt vid personliga egenskaper.
Bra att veta
Befattningen avser en tillsvidareanställning med tillträde snarast. Provanställning tillämpas.
Sida erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning om det fungerar för verksamheten.
Vid kontakt vänligen ange ref.nr 180/22
Ytterligare upplysningar om befattningens innehåll lämnas av Nils Emlund, 08-698 51 95.
Fackliga företrädare vid Sida är Saco Sida (kontaktperson: Linus Jarl 08-698 50 00) och ST inom Sida (kontaktperson: Ulrika Holmström 08-698 57 48).
I Sidas rekryteringsprocess används urvalsfrågor som ett verktyg för att göra ett första urval. Var därför noga med dina svar så att de speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Läs mer om Sidas rekryteringsprocess
Om Sida
Sida är Sveriges biståndsmyndighet. Vi arbetar för att minska fattigdom och förtryck i världen. I samarbete med organisationer, myndigheter och företag investerar vi i en hållbar utveckling för alla människor.
Vi har över 900 anställda fördelade mellan tre kontor i Sverige och på svenska ambassader i våra samarbetsländer. Läs mer om Sidas anställningsförmåner, Sidafilosofin och Sidas mångfaldsarbete.
Olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är grunden för en arbetsplats fri från diskriminering, där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där de gemensamma nämnarna är tillit, professionalitet och mod, och vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Sida
Rissneleden 110
17457 Sundbyberg

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sida (org.nr 202100-4789)
Rissneleden 110 (visa karta)
174 57  SUNDBYBERG

Jobbnummer
7062742

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sida

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sida: