Upphandlingsjurist

Karlstads kommun / Juristjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad, Torsby eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!

Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.




Publiceringsdatum
2022-01-24

Beskrivning
Kommunledningskontoret söker nu en jurist som ska ge stöd i upphandlingsfrågor.

Du kommer delta aktivt i den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens upphandlings- och inköpsprocess. Väl fungerande inköp är en av nycklarna för att möta offentliga samhällsutmaningar. Koncernen Karlstads kommun köper varje år in varor, tjänster och entreprenader för ca 3 miljarder kronor och vi arbetar för att bli en modern inköpsorganisation i framkant. Att använda juridisk kunskap på rätt sätt genom hela inköpsprocessen är en viktig del i förändringsarbetet och som upphandlingsjurist förväntas du vara med och bidra till utvecklingen av inköpsorganisationen.

Vi arbetar för att tillgodose behoven av specifika och gemensamma upphandlingar samt stödjer nämnder och bolag i upphandlings- och inköpsfrågor. Vi följer upp, utvärderar och utvecklar kommunens inköp för att säkra att det bidrar till att uppfylla kommunkoncernens mål. Vi har även ett visst samarbete med andra Värmlandskommuner och Region Värmland.

Du kommer till en arbetsplats där vi i hög grad arbetar tillsammans för gemensam utveckling. Vi stöttar varandra med våra olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, må bra och ha roligt på jobbet.

Dina arbetsuppgifter
Du gillar utmaningar och en varierande vardag. Det gör vi med. Vi söker dig som är specialiserad på upphandling och avtal och är redo för nya utmaningar. Du kommer att ha en viktig roll i att säkerställa den goda affären och bidra till att kommunen arbetar strategiskt genom hela inköpsprocessen.

Du kommer huvudsakligen att:

- arbeta med juridiska frågor inom området för kommersiell avtalsrätt, offentlig upphandling offentlighets- och sekretesslagen och övriga frågor som uppstår i inköpsprocessen,
- vara rådgivande och stödjande i avtals- och upphandlingsfrågor,
- hantera överprövningar och tvister kopplade till upphandling,
- ge råd och stöd vid sekretessprövningar i upphandlingssammanhang,
- utveckla och förvalta våra upphandlings- och avtalsmallar,
- genomföra riskbedömningar och hantera frågor om tillämpning av avtal,
- bevaka rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att fortsätta utveckla våra inköp,
- informera och utbilda i juridiska frågor inom inköp och upphandling.

Ditt huvuduppdrag är att ge stöd till upphandlingsavdelningen och det är också där du har din huvudsakliga arbetsplats, men organisatoriskt tillhör du juristgruppen på administrativa avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har jur. kand. eller juristexamen och erfarenhet av offentlig upphandling samt upphandlingsrelaterade frågor kopplade till LOU, LUF och LOV. Vi ser gärna att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från till exempel myndighet, advokatbyrå eller bolag. Erfarenhet av notariemeritering från förvaltningsrätt eller tingsrätt är meriterande.

Därutöver behöver du kunna identifiera och hantera frågor kopplade till anknytande rättsområden som ofta aktualiseras i upphandlingar, såsom kommersiell avtalsrätt och GDPR. Du kommer att jobba en hel del med entreprenadfrågor och vi ser därför gärna att du har kunskaper om entreprenadrätt.

Som upphandlingsjurist har du förmåga att arbeta självständigt och fatta välgrundade beslut. Samtidigt finns många kontaktytor och samarbetspartners, vilket ställer krav på dig att även kunna skapa förtroende och vårda dina relationer i arbetet. Du visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut och kan se dess långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser.

Du har god förmåga att identifiera de juridiska frågorna i ett konkret ärende och förmåga att förstå och förmedla vad detta betyder i praktiken. Du kan anpassa ditt sätt att förmedla information och resonemang på ett sätt som mottagaren förstår. Du har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

Välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Karlstads kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)

Arbetsplats
Kommunledningskontoret

Kontakt
Martin Magnusson
054-540 12 51

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Karlstads kommun

Jobbnummer
6272524

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Karlstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Karlstads kommun: