Upphandlingschef till Kristianstads kommun
Jurek Recruitment & Consulting AB / Administratörsjobb / Kristianstad
2025-09-02
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Jurek Recruitment & Consulting AB i Kristianstad,
Hässleholm,
Hörby,
Sjöbo,
Älmhult eller i
hela Sverige Är du en kommunikativ chef som vill leda, motivera och utveckla dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstad? Har du dessutom ett tydligt affärs- och verksamhetsutvecklings-perspektiv och drivs av tanken att få ut maximalt värde av varje skattekrona utifrån kommunens inköpsverksamhet? Då kan detta vara rollen för dig.
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Nu söker vi en modig och trygg ledare som tror på ett personligt och tillitsbaserat ledarskap och som tillsammans med ett starkt team vill fortsätta driva vårt framgångsrika arbete inom upphandlingsenheten!
Publiceringsdatum2025-09-02Dina arbetsuppgifterI rollen som upphandlingschef har du det övergripande ansvaret för att leda dina medarbetare så att enheten med ett tydligt affärsfokus genomför upphandlingar, följer upp avtal och utvecklar kommunens beställar-, inköps- och upphandlingsverksamhet. Du verkar för att nå hög effektivitet i processerna och arbetar ständigt med att utveckla samarbetet internt i verksamheterna och externt med leverantörer med syfte att göra goda affärer och få ut maximal nytta ur varje skattekrona.
Du arbetar strategiskt med långsiktig planering av upphandlingsverksamheten och som en del av det söker du aktivt samarbeten såväl internt som externt. Du har ett helhetsansvar för upphandling i kommunen och tillsammans med enheten fortsätter ni vårt framgångsrika arbete med inköp, upphandling, e-handel, inköpsanalys och digitala arbetsformer. Du är drivande i utveckling, framtagande och implementering av strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet och kommer med initiativ till förbättringar. Du följer aktivt utvecklingen inom upphandlingsområdet och kan med stöd av kommunjurist utreda och lösa juridiska dilemman inom området.
Du ansvarar också för balansen mellan stödfunktion och styrande funktion, vilket är nyckeln till ett framgångsrikt arbete för övergripande frågor. Hur stöttar vi verksamheterna, och hur styr vi dem? Vilka verktyg behöver vi för att fortsätta utvecklas in i framtiden?
Du kommer att ha personal-, ekonomi-, arbetsmiljö- och verksamhetsansvar för tretton medarbetare som avser åtta upphandlare, två inköpssamordnare, en e-handelssamordnare, en e-handelsadministratör och en avtalscontroller.
För att möta vision 2030 krävs ett närvarande ledarskap. En chef företräder i alla sammanhang kommunen som arbetsgivare. Att vara chef i Kristianstads kommun innebär att ansvara för och utveckla verksamhet, medarbetare och ekonomi. Våra chefer ska jobba med helhetssyn, vara utvecklingsinriktade och kommunikativa med fokus på mål och resultat. Med medborgaren i fokus leder, motiverar och utvecklar du dina medarbetare för att tillsammans skapa mervärde för Kristianstads kommun.
Vem är du?
Vi söker dig som har eftergymnasial examen från yrkeshögskola, högskola eller universitet alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser gärna att inriktningen på din utbildning/examen är inom upphandling, inköp, ekonomi eller juridik. Vi vill att du har arbetslivserfarenhet inom ett relevant område för tjänsten. Det är meriterande om du har chefserfarenhet med personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar samt ledarerfarenhet i form av samordningsansvar, arbetsledning eller projektledning. Det är också meriterande om du har erfarenhet av inköps- eller upphandlingsarbete på en strategisk nivå. För att lyckas i rollen behöver du en grundläggande affärsmässig förståelse och kunna värdera val av inriktning utifrån ett affärsperspektiv.
Då kommunikation och dokumentation ingår i rollen vill vi att du är en tydlig och god kommunikatör som behärskar svenska språket väl både i tal och skrift. Du har god datorvana och hanterar digitala verktyg som en naturlig del i ditt arbete. Har du kunskap och erfarenhet av inköps- eller affärsanalyssystem är det en fördel.
För att nå framgång som chef har du personliga egenskaper och kompetens att utöva ett personligt och tillitsbaserat ledarskap. Du är driven och utvecklingsinriktad och har förmåga till helhetssyn. Du är strategisk, analytisk och strukturerad samt en mycket god kommunikatör som värdesätter dialogen internt i organisationen och externt med leverantörer.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställningsavtal tecknas.
Vad erbjuder vi dig?
Du kommer till en välfungerande centraliserad upphandlingsenhet med bra sammanhållning och en god arbetsmiljö vilket inte minst visar sig i höga medarbetarenkätsresultat.
Enheten ansvarar övergripande för kommunens inköpsprocess med påföljande avtalsförvaltning och -uppföljning för tjänster, varor och entreprenader. Enheten ansvarar även för kommunens beställningssystem där vi vågar påstå att vi ligger i den absoluta framkanten bland kommunerna i Sverige vad gäller utveckling och nyttjande vilket vi är väldigt stolta över.
Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på
www.Kristianstad.se Så ansöker duI denna rekryteringsprocess samarbetar Kristianstads kommun med Jurek Recruitment & Consulting. Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via email utan ansökan sker via Jureks hemsida
www.jurek.se. För frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Linn Marthinussen på telefon: +46 76 002 69 41 alternativt via email
linn.marthinussen@jurek.se Facklig företrädare: Anders Roth, Vision, 0728-857789
Sista ansökningsdag för tjänsten: 19 september 2025
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Jurek Recruitment & Consulting AB (org.nr 556694-5324),
http://www.jurek.se/ Arbetsplats Jurek Rekrytering & Bemanning AB
Kontakt linn Marthinussen
linn.marthinussen@jurek.se Jobbnummer 9487662