Upphandlingschef

Varbergs kommun, Ekonomikontoret / Inköpar- och marknadsjobb / Varberg
2013-01-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Upphandlingschef" (publicerad 2020-12-07) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Ekonomikontoret i Varberg

Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, staden och kulturen inom räckhåll.
Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia.
Varbergs kommun har drygt 59 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt.
Kommunen har framför sig stora och spännande investeringar.
Kommunen som arbetsgivare har ca 4 500 anställda och är mitt inne i ett generationsskifte med många nyrekryteringar.

Varbergs kommuns Vision är att 2025 vara Väskustens kreativa centrum. Den övergripande inriktningen i vårt arbete styrs av vår verksamhetsidé: "Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar" Utveckling och förändring ska präglas av "Hållbarhet och delaktighet".

Om verksamheten
Upphandlingsavdelningen ligger i kommunstyrelsens förvaltning som en del av Ekonomikontoret och tjänsten som upphandlingschef är direkt underställd kommunens ekonomichef.
Upphandlingsavdelningen driver den strategiska utvecklingen av kommunkoncernens upphandling och följer upp, utvärderar samt utvecklar kommunens inköp utifrån policy och riktlinjer. Vidare löser upphandlingsavdelningen kommunens behov av gemensamma upphandlingar samt stödjer facknämnder vid upphandling. Till upphandlingsavdelningen hör också en grupp som driver kommunens nyligen införda beställningssystem, Visma Proceedo.

Publiceringsdatum
2013-01-31

Arbetsuppgifter
Utveckling av upphandling och konkurrensutsättning:
Arbeta med att utveckla kommunens upphandlingsarbete för att ha en effektiv, rationell och väl fungerande upphandlingsverksamhet. Aktivt följa utvecklingen inom upphandlingsområdet och komma med initiativ till utveckling inom kommunen. Driva utveckling, framtagande och implementering av nya policier, strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet.

Kommunstyrelsen:
Ansvara för att upphandlingsärenden skrivs fram till kommunstyrelsen och att beslut i kommunstyrelsen verkställs, följs upp och implementeras.
Vara föredragande i kommunstyrelsen och dess arbetsutskott för upphandlingsfrågor i allmänhet samt för de upphandlingar som beslutas av kommunstyrelsen.

Upphandlingsstrategiska gruppen och Vinden:
Leda arbetet i upphandlingsstrategiska gruppen som består av representanter från förvaltningarna. Lägga ut och uppdatera information i upphandlingsfrågor på kommunens intranät Vinden.

Arbetsledning och budgetansvar:
Vara arbetsledare för upphandlarna och för medarbetarna i kommunens beställningssystem VIS.

Kvalifikationer
Vi söker en skärpt och positiv ledare, troligen ekonom eller jurist, med gedigen erfarenhet av upphandlingar enligt LOU. Du är chef idag och får gärna ha upphandlingserfarenhet från både offentlig och privat sektor. Du har goda kunskaper om upphandlings- och avtalsrätt.
Din vilja att leda andra syns tidigt i din karriär, liksom att du har arbetat processinriktat och strategiskt. Som ledare är du framför allt närvarande och pedagogisk, med ett coachande och inspirerande förhållningssätt. Som upphandlingschef är du affärsmässig och drivande vilket leder till att du alltid kommer till avslut i dina åtaganden. Du har stor IT-vana och erfarenhet av att arbeta med elektroniska upphandlings- och beställningssystem. Du är en mycket god kommunikatör som sprider entusiasm och agerar med ödmjukt självförtroende. I rollen ingår också operativt arbete med upphandlingar. Kommunen håller på att ta fram ett konkurrensprövningsprogram och erfarenhet inom detta område är en merit. Det är också en fördel om Du arbetat med hållbarhetsperspektivet i upphandlingsarbetet.

Högskoleutbildning helst inom juridik men annan utbildningsbakgrund, t.ex. ekonomi, kan också passa för tjänsten.

Erfarenhet av kvalificerat arbete inom upphandling med tillämpning av LOU (Lagen om Offentlig Upphandling). Arbetsledarerfarenhet och IT-vana.

Social kompetens, relationsinriktad, lyhörd och med utpräglad samarbetsförmåga samt förmåga att leda möten och bygga relationer.

Målinriktad, självständig och drivande. Förmåga att driva processer från "ax" till "limpa", dvs initiativrik, idérik och med förmåga att avsluta.

Omvärldsorienterad, analytisk och med förmåga att omsätta slutsatser i praktisk handling.

Kommunikativ med förmåga att formulera sig i tal och skrift, vara tydlig i kommunikationen samt informera och utbilda.

Goda och dokumenterade ledaregenskaper.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-03-03
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen!
Ange följande referens när du ansöker: A313812
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Magnus Widén, Ekonomichef 0340-883 93

Facklig kontakt
Vision 0340-887 26, kl 08-12 må-to
Birgitta Lennermo, Civilekonomerna 0340-69 74 06
Elisabeth Röjgren, Jusek 0340-887 47

Företag
Varbergs kommun, Ekonomikontoret

Adress
Varbergs kommun, Ekonomikontoret
43280 Varberg

Jobbnummer
1454473

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Varbergs kommun, Ekonomikontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Varbergs kommun, Ekonomikontoret: