Upphandlingsansvarig/-strateg ref. nr. 65/19 - Kalix kommun - Inköpar- och marknadsjobb i Kalix
Upphandlingsansvarig/-strateg ref. nr. 65/19
Kalix kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Kalix
2019-06-12

Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Kalix, Haparanda, Överkalix, Luleå
Visa alla jobb hos Kalix kommun i Kalix

Organisation/förvaltning:
Kalix kommun söker en Upphandlingsansvarig/-strateg med placering i kommundirektörens stab med ansvar för Upphandlingsteamet och den strategiska utvecklingen av kommunens upphandlingar.

Som upphandlingsansvarig för Kalix kommun kommer du att få ett självständigt, omväxlande och stimulerande arbete. Upphandlingsteamet består av tre personer och ni arbetar mot alla delar av organisationen inklusive de kommunala bolagen.

Arbetet innefattar hela upphandlingsprocessen från marknadsundersökning, upprättande av förfrågningsunderlag i samarbete med beställare, annonsering, utvärdering av inkomna anbud, förhandling och avtalsskrivning till att delta i uppföljning och förvaltning av avtal i vår avtalsdatabas. Som upphandlingsverktyg använder vi TendSign.

Då Kalix kommun är en Ekokommun arbetar vi aktivt med frågor kring miljön, samt ekonomisk-, ekologisk- och social hållbar utveckling.

Kalix kommun har inlett ett strategiskt arbete för ett förbättrat näringslivsklimat och där är utveckling av vårt arbete med upphandlingar och inköp en viktig del.

Upphandlingsteamet har som uppgift att genom effektiv och samordnad upphandlingsverksamhet minska kommunens totala kostnad för inköp av varor och tjänster. Under de två senaste åren har upphandlingsteamet initierat flera förändringar som bidragit till en större nöjdhet både inom och utanför organisationen. Bl. a har nytt upphandlingssystem införts, digitaliserade upphandlingsbeställningar, försöksprojekt med kategoriansvarig på gång, spendanalyser har genomförts samt utbildningar för chefer.

Arbetsuppgifter:
Som Upphandlingsansvarig/-strateg driver och utvecklar du upphandlings- och inköpsverksamheten så att den är effektiv, rationell och välfungerande med målet att ge bästa stöd och service till verksamheterna. Du har fokus på affärsmässighet och goda affärer inom ramen för LOU. Du genomför samordnade upphandlingar i samråd med kommunens verksamheter och bolag, upprättar avtal i samband med upphandlingar, ger råd och stöd i avtals- och inköpsfrågor, ansvarar för att driva och utveckla kommunens inköpsprocess från beställning till fakturering samt samordnar avtalsuppföljning. Du ansvarar även för databasen med avtal som bidrar till att kommunens olika verksamheter kan utföra sitt uppdrag effektivt med hög kvalitet och till låg kostnad.

En viktig uppgift är att bidra till utvecklingen av e-handel och arbetet med att minska antalet beställare, förbättrad inköpskompetens, ökad avtalstrohet samt ökad elektronisk handel. Du ska också verka för goda kontakter med näringslivet och stödja företagens möjligheter att lämna anbud till kommunen.

Kompetenser:
Vi söker dig som har några års erfarenhet av att arbeta med offentlig upphandling samt goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling, då du kommer att arbeta både med LOU, LUK samt entreprenadupphandlingar.

Du brinner för att genomföra upphandlingar och tilltalas av att driva projekt. Som person är du strukturerad, analytisk, flexibel och prestigelös. För att passa i rollen tror vi även att du är social och utåtriktad och tycker att samarbete med kollegor, verksamheten och leverantörer är en viktig och naturlig del i vardagen. God kommunikativ förmåga, såväl skriftlig som muntlig är en förutsättning.

Vi förutsätter att du har eftergymnasial utbildning som är relevant för området, dokumenterade kunskaper inom olika delar av upphandlingsområdet samt att du är intresserad av upphandlingsjuridik och följer viktiga domslut. Det är viktigt att du kan ta egna beslut och att du är noggrann i ditt arbete.

För att trivas hos oss uppskattar du en varierad arbetssituation där du är drivande och kan prioritera mellan flera olika arbetsuppgifter. Trivs i samarbete med andra men har också förmåga att arbeta självständigt, driva projekt och hitta lösningar. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrigt:
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
Vi tar emot din ansökan t.o.m. 2019-08-05

B-körkort samt nödvändig IT-kunskap erfordras.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande.
Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Kontaktpersoner:
Maria Henriksson, Kommundirektör, 070-223 774 1
Kenneth Björnfot, Stabsansvarig, 070-269 15 30

För arbetstagarorganisationen:
Benny Rönnqvist, Vision, 070-650 03 61

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2019-06-12

Ersättning
Fast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-08-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria S Henriksson 070-223 774 1

Företag
Kalix Kommun

Adress
Kalix Kommun
Nygatan 4
95281 Kalix

Kontorsadress
Nygatan 4

Jobbnummer
4826452


Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kalix kommun: