Upphandlings- och inköpsansvarig, vikariat

Statens Historiska Museer / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Historiska Museer i Stockholm, Botkyrka, Håbo, Linköping, Mölndal eller i hela Sverige

Verksamheten
Museiverksamheten utgörs av såväl linjeverksamhet, inom ramen för förvaltningen av samlingarna och den publika verksamheten, som av olika slags projekt för t.ex. forskning och utveckling samt utställningsproduktioner. Vidare, ingår tjänsteexport, försäljning av varor i museernas butiker samt lokaluthyrning för konferenser och till restauratörer. Uppdragsverksamheten omfattar alltifrån arkeologiska förundersökningar och undersökningar till prospektering eller specialiserad arkeologi.

Administrativa avdelningen ger stöd och service till SHMM:s verksamheter genom att svara för ekonomi, personal, IT, arkiv, registratur, lokaler, upphandlingar och inköp samt intern service. Vår upphandlings- och inköpsansvarige kommer att vara föräldraledig och vi söker nu en vikarie.

Publiceringsdatum
2016-06-20

Dina arbetsuppgifter
Som vikarie för vår upphandlings- och inköpsansvarige tar Du ansvar för att leda, samordna och styra myndighetens upphandlings- och inköpsverksamhet.

Dina arbetsuppgifter som upphandlare är dessutom att:
• Planera och genomföra upphandlingar i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och i samarbete med verksamhetens beställare.
• Planera och genomföra avrop mot statliga ramavtal på de områden där sådana finns.
• Upprätta och förvalta myndighetens ram- och leveransavtal.
• Göra uppföljningar och analyser.
• Säkerställa att myndighetens anskaffningar är förenliga med SHMM:s miljö-mål och systematiska miljöledningsarbete.
• Utveckla SHMM:s e-handel, inom ramen för pågående utvecklingsarbete i statsförvaltningen.
• Utveckla processer, rutiner och arbetsmetoder.
• Utarbeta styrdokument, instruktioner, checklistor o.dyl. som stöd för verk-samheten.
• Utbilda och informera medarbetare i verksamheten.
• Ge råd och stöd till chefer, projektledare och övriga beställare.

Kvalifikationer
Du har en relevant akademisk utbildning med inriktning på offentlig upphandling, företrädesvis inom juridik och ekonomi, alternativt YH-utbildning inom upphandling/inköp eller motsvarande kunskaper och erfarenhet förvärvade på annat sätt. Du har goda kunskaper om LOU samt övriga lagar och regler inom området.

Du har medverkat i genomförande av upphandlingar och/eller avrop mot ramavtal inom offentlig verksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att upphandla tjänster och av att arbeta med elektroniska upphandlingsverktyg såsom Visma Tendsign eller liknande.

Dina personliga egenskaper
Du har lätt för att samarbeta och är en bra kommunikatör, med god förmåga att uttrycka Dig i tal och skrift. Du kan vidare arbeta självständigt och genomför Dina uppgifter på ett strukturerat och kvalitetsmedvetet sätt samt är analytisk och noggrann. Det är viktigt att Du är resultatinriktad och bra på att göra priori-teringar. Vi lägger stor vikt vid Dina personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Tjänsten är ett vikariat på 100 % under ca 12 månader med chans till tillsvidareanställning men då med något förändrade arbetsuppgifter.

Upplysningar om tjänsten lämnas av upphandlingsansvarig Angelina Gemert, tel. 08 519 556 27 (kan under sommaren nås under vecka 25, 27 och 28). Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av personalspecialisten Emelie Gloza, tel. 08-519 556 07 (kan under sommaren nås under vecka 25-27). Facklig företrädare för SACO-S är Nina Persson, tel. 08 519 556 51(nås ej under vecka 27).

Din ansökan med CV skickas senast 2016-08-07 till Statens historiska museer, registrator@shmm.se . Ange diarienummer 211-2016-571 på ansökan och skriv detta s

Varaktighet, arbetstid
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-07
Ange följande referens när du ansöker: 211-2016-571
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator@shmm.se

Företag
STATENS HISTORISKA MUSEER

Adress
STATENS HISTORISKA MUSEER
BOX 5428
11484 STOCKHOLM

Kontorsadress
STORGATAN 41
STOCKHOLM

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-51955600
E-postadress: registrator@shmm.se

Jobbnummer
2915186

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Historiska Museer

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Historiska Museer: