Upphandlare till Strängnäs kommun

Strängnäs kommun, Inköpsenhet / Inköpar- och marknadsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Inköpsenhet i Strängnäs

Drivs du av att göra kloka affärer och vill utvecklas inom inköp och upphandling? Vill du, tillsammans med engagerade kollegor, arbeta med rådgivning, utbildning och få vara med och utveckla våra långsiktiga strategier gällande inköpsprocessen? Då är detta en tjänst för dig!

Ekonomiavdelningen i Strängnäs kommun utgör kommunens samlade stöd för budgetplanering, finansiell planering, uppföljning och prognoser, inköp och upphandling samt lokalsamordning. Inköpsenheten har en tvärfunktionell och strategisk roll i Strängnäs kommun. Det huvudsakliga uppdraget är att öka verksamhets- och invånarnytta genom att göra bra affärer. Enheten har också ett utvecklingsansvar för hela inköpsprocessen. Den är organiserad under ekonomiavdelningen och består för närvarande av sex tjänster varav fyra är upphandlare. Vi utökar nu enheten med ytterligare en upphandlare.

Arbetsplatsen ligger mitt i staden med gångavstånd till buss och tåg. Vi har ett nära samarbete inom enheten och strävar efter att pröva nytt och bli bättre hela tiden. Våra lean-baserade gemensamma arbetsmallar och rutiner gör att det är lätt att komma in i arbetet.

Publiceringsdatum
2023-12-08

Arbetsuppgifter
Som upphandlare har du ansvar för planering och genomförande av upphandlingsprojekt inom olika varu- och tjänsteområden. Du kommer att med hjälp av uppdragsgivare från kommunens olika verksamheter genomföra marknadsanalyser och förstudier, upprätta upphandlingsdokument, ansvara för anbudsutvärdering och upprätta avtal. Rådgivning, stöttning och utbildning internt i organisationen samt riskklassning och uppföljning av avtal är också uppgifter som ingår i din roll.

Tjänsten innefattar även att du arbetar med inköp på strategisk nivå genom att ansvara för analyser och utveckla långsiktiga strategier för olika inköpskategorier. Rollen och innehållet i tjänsten kan till viss del komma att anpassas beroende på dina intressen och din kompetens och erfarenhet. Det skulle t.ex. kunna handla om uppdrag kopplat till inköpscontrolling.

Vi erbjuder dig:
• möjlighet att bidra till samhällsnyttan
• tillfälle att vara med och påverka måluppfyllelsen i Agenda 2030 samt kommunens ambitiösa klimat- och energiplan
• möjlighet till fördjupning och fortlöpande utbildning
• mycket god gemenskap och trevliga kollegor
• friskvårdsbidrag, möjlighet att semesterväxla för fler semesterdagar och andra förmåner.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom inköp, ekonomi och/eller juridik, alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig.
• Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av inköpsverksamhet, i synnerhet praktisk och/eller teoretisk tillämpning av lagen om offentlig upphandling.
• Erfarenhet av projektledning, kategoristyrning, avtalsförvaltning och/eller inköpscontrolling.
• Kunskap i verktygen TendSign, Spend by Exitia, Unit4 ERP och Project Companion.

Vi kommer att fästa mycket stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar vår värdegrund: utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Dina personliga egenskaper är viktiga och för att trivas i rollen ser vi att du har förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Din sociala kompetens gör att du har lätt att bygga relationer och skapa förtroende både internt och externt. Du är vetgirig, tar egna initiativ, självgående och har förmågan att hantera flera pågående processer/upphandlingar samtidigt. En av dina drivkrafter är att göra goda affärer. Du tar stort ansvar för ditt uppdrag, är pedagogisk och din kommunikativa förmåga att anpassa budskapet utifrån mottagarens förutsättningar gör att du når fram i organisationen.

Välkommen in med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "494/23".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Inköpsenhet

Kontakt
Inköpschef
Mats Lange
mats.lange@strangnas.se
0152-291 52

Jobbnummer
8317459

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Inköpsenhet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Inköpsenhet: