Upphandlare till Statens inköpscentral
Kammarkollegiet / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
2025-03-04
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kammarkollegiet i Stockholm,
Karlstad,
Härnösand eller i
hela Sverige Vill du arbeta hos oss där upphandling är kärnverksamhet? Hos oss får du bidra i komplexa och spännande upphandlingsprojekt och får möjlighet att utvecklas tillsammans med vassa kollegor! Med anledning av fortsatt stor efterfrågan på våra ramavtal söker vi nu efter nya kollegor både till enheten för upphandling av varor och tjänster och enheten för IT-upphandling!
Statens inköpscentral upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor, tolktjänster, möbler och företagshälsa till IT och telekom. Du kommer att arbeta tillsammans med kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt. Som upphandlare på Statens inköpscentral får du även möjlighet att göra gedigna förstudier och verkligen sätta dig in i såväl upphandlingsföremål som upphandlingstekniska frågor. Det finns också möjlighet att fördjupa sig inom något av våra fokusområden: informationssäkerhet, e-handel, hållbarhet, försörjningstrygghet och tillgänglighet.
Statens inköpscentral har cirka 2.400 ramavtal fördelat på 38 ramavtalsområden och med cirka 800 leverantörer. Avdelningen tillhandahåller samordnade ramavtal för myndigheter för att åstadkomma mer förmånliga villkor. Vår vision är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter. På avdelningen arbetar drygt 70 medarbetare med en spridning i både ålder, erfarenhet och bakgrund. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där vi sätter eget ansvar och trivsel högt. Detta gör att vi har en låg personalomsättning och höga frisktal.
Publiceringsdatum2025-03-04Dina arbetsuppgifterUpphandlingarna genomförs i projektform. Du kan komma att arbeta såväl i rollen som projektledare som projektmedlem. I varje upphandlingsprojekt genomförs en förstudie där externa referensgrupper ingår. Dit bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet.
I projekten har du ett nära samarbete med medarbetare från andra enheter på avdelningen samt har en upphandlarkollega till hjälp.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning, exempelvis akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten alternativt YH-utbildning inom offentlig upphandling.
• Några års erfarenhet av praktiskt arbete med upphandling eller inköp
• Erfarenhet av att arbeta i något av de upphandlingsverktyg som finns på marknaden
• Erfarenhet av att genomföra egna upphandlingar utifrån beställares/referensgrupps behov
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och i skrift
Meriterande är erfarenhet av:
• Att ha gjort avrop från Statens inköpscentrals ramavtal
• Upphandlingsarbete i offentlig sektor
• Projektledning
• Arbete med större ramavtal
I denna rekrytering fäster vi mycket stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper. Som upphandlare hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i gruppen. Din samarbetsförmåga är mycket god. Vi söker dig som vill fortsätta utvecklas inom upphandling samt har ett intresse av att få leda större projekt.
Mer information
Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.
Med anledning av fortsatt stor efterfrågan på våra ramavtal har vi även en platsannons ute där vi söker dig som är i början av din karriär som upphandlare. Läs mer om den tjänsten och ansök här:
www.kammarkollegiet.se/jobba-harLäs mer om hur det är att jobba hos på Statens inköpscentral på Linkedin:
https://www.linkedin.com/company/statens-inkopscentral/Så ansöker duI denna rekrytering vill vi att du bifogar ett CV men inget personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor i vårt rekryteringssystem. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen
Välkommen med din ansökan via
www.kammarkollegiet.se/jobba-har senast den 30/3
KontaktSara Wedholm, chef enheten för IT-upphandling, 08-700 07 64
Shadi Shokouh-Aghai, chef enheten för upphandling av varor och tjänster, 08-700 06 99
Karin Edstrand, SACO-S,
karin.edstrand@kammarkollegiet.seLisa Ericson, ST,
lisa.ericson@arvsfonden.seHar du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Linnea Bredberg, HR-specialist på
Linnea.bredberg@kammarkollegiet.se Kammarkollegiet - en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer - framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Kammarkollegiet (org.nr 202100-0829),
http://www.kammarkollegiet.se Jobbnummer 9200757