Upphandlare till SCB
Statistiska centralbyrån / Inköpar- och marknadsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statistiska centralbyrån i Örebro,
Hedemora,
Södertälje,
Skara,
Uppsala eller i
hela Sverige Statistikmyndigheten SCB förser samhället med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning, på uppdrag av regeringen, myndigheter och forskare. Vår statistik bidrar till en faktabaserad samhällsdebatt och väl underbyggda beslut. Det är vi som beräknar bland annat befolkningstillväxten, bruttonationalprodukten och konsumentprisindex. Utvecklingen av våra statistiska metoder och IT-system baseras på aktuell vetenskap och beprövad erfarenhet.
Vi har en aktiv och omfattande roll i det internationella statistiksamarbetet. Vi är också en viktig del av det svenska biståndsarbetet och våra medarbetare deltar i uppbyggnaden av statistikverksamheter runt om i världen.
Vi är 1 300 medarbetare, huvudsakligen i Örebro och Stockholm, som utvecklar, framställer och sprider statistik. Söker du meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till ett demokratiskt samhälle är SCB arbetsgivaren för dig.
Publiceringsdatum2019-04-08Dina arbetsuppgifterEnheten för internservice tillhör den administrativa avdelningen på SCB, och finns i Örebro och i Stockholm.
Enheten har ett ansvar för SCB:s upphandlingsverksamhet och ger stöd till verksamheten inom området. Myndigheten har en inköpsvolym på ca 300 mnkr och använder upphandlingsverktyget Tendsign docs.
Vidare ansvarar enheten även för fastighets- och arbetsplatsanknutna tjänster, SCB:s lokalförsörjning samt avtal och ekonomi inom området. Inom enheten ryms även SCB:s interna tryckeri. Tryckeriet ansvarar för produktion av i huvudsak indatarelaterat tryck inklusive utsändning samt legoförmedling och internpriser av tryckeritjänster.
Upphandlingsfunktionen är placerad i Örebro dit vi nu söker en upphandlare.
Vi är i dagsläget 15 medarbetare varav en upphandlare och en inköpare och 2 upphandlingskonsulter inom enheten.
Dina arbetsuppgifterArbetsuppgifterna innebär att:
• arbeta självständigt med att göra egna upphandlingar och avrop från statliga ramavtal. SCB gör både avrop från de statliga ramavtalen och många egna upphandlingar. IT avdelningen står för merparten av inköpen men konsulter samt datainsamling och facility management är andra stora områden.
• ansvara för att SCB följer upphandlingsregelverket, juridisk rådgivning, överprövningar m.m. inom området tillsammans med våra interna jurister.
• ansvara för uppdatering av mallar i det elektroniska upphandlingssystemet Tendsign docs.
• delta i arbetet med att stödja organisationen i olika frågor relaterade till SCB:s inköpsverksamhet
• arbeta strategiskt och proaktivt med inköpsverksamheten på myndigheten med t.ex. spendanalys
• arbeta med avtalsförvaltning där både uppföljning av egna avtal ingår samt att utveckla det centrala stödet inom området
• delta inom enhetens eller avdelningens övriga ansvarsområden t.ex. projekt och utredningar
KvalifikationerDu har:
• akademisk examen från högskola/universitet
• erfarenhet av upphandlingar och avrop från t.ex. myndighet, advokatbyrå eller bolag
• mycket goda kunskaper om upphandlingslagstiftning, (LOU) dess tillämpning och gällande praxis
• goda kunskaper i Officepaketets programvaror, bl.a. Excel och Word
Det är meriterande med projektledarutbildning, utbildning i LOU och inom juridik. Vi ser gärna att du har goda juridiska kunskaper inom upphandling och avtalsrätt samt erfarenhet av överprövningar och juridiska frågeställningar. Du bör även ha erfarenhet från avtalsuppföljning. Då IT står för en stor andel av inköpsvolymen är det meriterande med erfarenheter av inköp inom IT området.
Då myndigheten använder Visma Proceedo som inköpsverktyg är det meriterande med erfarenhet av det eller liknande samt erfarenhet från att arbeta i ett elektroniskt upphandlingssystem, gärna Tendsign docs.
Arbetet innebär mycket kontakter både internt och externt, vilket kräver stort engagemang och eget ansvar och ibland ett högt arbetstempo med många arbetsuppgifter som pågår samtidigt. Vi vill även att du är noggrann och ha lätt för att samarbeta. Du bör även ha en god förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på såväl svenska som engelska.
Givetvis hoppas vi att du delar våra förhållningssätt: mod, tillit, handlingskraft och ansvarstagande.
Om anställningen
Tjänsten är tillsvidare men inleds med sex (6) månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Så ansöker duLåter den här tjänsten som något för dig? Skicka då din ansökan senast 2019-04-23, märkt med dnr A2019/1518, genom att registrera personligt brev och CV i en databas via ansökningsknappen nedan. I slutet av din ansökan kommer du även få besvara några urvalsfrågor.
Varmt välkommen med din ansökan.
Mer information om tjänsten
Vill du veta mer om tjänsten kontakta enhetschef Marie Henkelmann tel 010-479 60 98.
Fackliga företrädare
Kristina Strandberg, Saco-S föreningen vid SCB, tel 010-479 40 34.
Pia Nilsson, ST inom SCB, tel 010-479 64 03.
Övrig informationVi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatistiska centralbyrån
AdressStatistiska centralbyrån
SCB
70189 ÖREBRO
KontorsadressKlostergatan 23
Jobbnummer 4716957
Observera att sista ansökningsdag har passerat.