Upphandlare till Koncerninköp

Borås kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Borås
2024-02-21


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Borås, Bollebygd, Svenljunga, Ulricehamn, Alingsås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås

Nu söker vi två erfarna upphandlare som vill bidra till att Koncerninköp blir Sveriges bästa inköpsfunktion. För att lyckas jobbar vi hela tiden med att fila på detaljer, hitta nya kreativa lösningar och skapa affärer i toppklass för våra beställare. Är det en utmaning som passar dig? Då vill vi att du hör av dig!

Koncerninköp är Borås Stads centrala inköpsfunktion som stödjer kommunens förvaltningar, bolag och samverkansparters i att genomföra upphandlingar. I Borås bor över 114 000 invånare och vårt uppdrag är att förbättra och förenkla boråsarnas vardag. Som anställd hos Koncerninköp kan du vara med och påverka samhället med de upphandlingar, avtal och inköp som görs.
Koncerninköp tillhör Stadsledningskansliet. Här letar vi alltid efter möjligheter att göra så bra affärer för boråsarna som möjligt. Vårt arbete utgår ifrån ett behov till anskaffning av en vara eller tjänst. Offentlig upphandling ska bland annat vara effektiv, rättssäker och ta tillvara konkurrensen på marknaden. Den ska också främja innovativa lösningar och ha miljö- och sociala hänsyn i beaktande.

Upphandlare till Koncerninköp

Publiceringsdatum
2024-02-21

Dina arbetsuppgifter
Hos oss är varje affär unik och våra beställare har olika behov och krav. Upphandlingsarbetet drivs därför i projektform och du kommer ha många interna och externa kontaktytor. Upphandlingar inom olika kategorier blir aktuella i rollen, beroende på kompetens. Det kan vara upphandlingar som till exempel möbler, konsulter, kläder, kontorsmaterial, byggtjänster, bygg- och anläggningsentreprenad och livsmedel.
Som medarbetare är du del av ett team, men driver egna upphandlingar. Som upphandlare kommer mycket av arbetet förutom frågor kring det som ska köpas beröra juridik, avtalsfrågor, affärsmässiga frågor och inköpsrelaterade frågor. I arbetet ingår bland annat analyser, planering, projektledning, framtagning av upphandlingsdokument, krav och avtal samt affärsförhandlingar.
När upphandlingen är färdig kan det även bli aktuellt att förvalta avtalet. Det innebär att du följer upp och kontrollerar att leverantörerna följer avtalsvillkoren. Avtalsförvaltningen är avgörande för att nå verksamheternas mål och behov.
För att klara rollen är det viktigt att du känner dig bekväm med att leda projekt, kunna planera och arbeta mot uppsatta mål och samtidigt vara beredd att stötta i andra uppdrag. Flexibilitet är viktigt. Intresse att lära sig nya saker är en förutsättning för tjänsten eftersom du får nya upphandlingsprojekt löpande.

Övrig information

Vi kan erbjuda en utmanande och stimulerande roll för dig som vill utveckla inköpsarbetet i Borås Stad och bidra till bättre affärer för invånarna. Koncerninköp har kontor centralt placerat i Borås och avdelningen består av totalt ca 25 medarbetare. Anställningen är en tillsvidareanställning på 100 procent och med tillträde enligt överenskommelse.
Intervjuer kan ske löpande men rekrytering sker efter sista ansökningsdag.

Kvalifikationer
Vi letar efter dig som har stort intresse för inköp, affärer och som vill arbeta hos oss på Koncerninköp. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.
Du har en flerårig akademisk utbildning inom relevant område för tjänsten, t.ex. ekonom, dataekonom, juridik eller industriell ekonomi. Annan utbildnings- eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig kan vara relevant för tjänsten.
Arbetet utförs i många IT-system och därför är god IT-kunskap är ett krav. Majoriteten av arbetet kommer utföras i Word och Excel där du behöver ha goda kunskaper. Avancerade kunskaper inom dessa programvaror är meriterande. Arbetet som upphandlare innefattar mycket skrivande av formell text samt möten med olika intressenter. Arbetet kräver därför att du kan kommunicera väl på en professionell nivå på svenska i både tal och skrift.
Du har tidigare erfarenheter av att självständigt ha drivit upphandlingar i offentlig sektor. Därutöver ska du ha god förståelse för att göra bra affärer samt god kunskaper om lagarna kring offentlig upphandling och juridik. Stort affärsintresse och förståelse för olika branscher är förutsättningar för rollen. Strategiskt inköpsarbete och utbildning inom projektledning är meriterat. Erfarenhet från kommunal verksamhet är meriterande.
Som person behöver du vara positiv och lösningsfokuserad, med ett stort driv. För att lyckas i rollen har du ett stort intresse av inköp och en fallenhet för att göra goda affärer. Du är nyfiken på att lära dig nya saker kan hantera flera parallella projekt samtidigt. Du är duktig på att analysera och tänka strategiskt för att planera på lång sikt men kan samtidigt hantera snabba lösningar. Du ska kunna strukturera ditt arbete och arbeta självständigt samtidigt som mycket av arbetet sker i samverkan med andra. Du förstår vikten av att ge god service och att ha ett gott samarbete med medarbetare, beställare och leverantörer.

Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "031:2024:007".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Borås kommun (org.nr 212000-1561)

Arbetsplats
Borås Stad

Kontakt
Rekryterande chef
Ronny Ulltjärn
033357157

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Borås kommun

Jobbnummer
8485964


Prenumerera på jobb från Borås kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Borås kommun: