Upphandlare till Ekonomikontoret

Varbergs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Inköpar- och marknadsjobb / Varberg
2025-06-24


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Varberg

I Varbergs kommun är vi cirka 5 500 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.

Vill du växa med oss?

Årligen köper Varbergs kommun in varor, tjänster och entreprenader för miljardbelopp. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt inköps- och upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en hållbar utveckling.

Upphandling och inköp är en del av ekonomikontoret. Vi som arbetar på ekonomikontoret strävar hela tiden efter att vara ett team där vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi drivs av ett stort engagemang, glädje i arbetet och är inte främmande för utmaningar.

Upphandling- och inköpsavdelningen består av en chef och tolv medarbetare som stöttar kommunens verksamheter i alla frågor avseende inköp, upphandling, e-handel, avtalsuppföljning med mera. Du kommer att arbeta tillsammans med ett positivt team där det är en självklarhet att samarbeta och hjälpa varandra. Här prioriteras samarbete, dialog och utveckling - både internt och i möte med näringslivet.

Publiceringsdatum
2025-06-24

Arbetsuppgifter
Tjänsten som upphandlare innebär ett stimulerande och utvecklande arbete. Du erbjuds utmanande och engagerande arbetsuppgifter och möjlighet att göra stor skillnad för våra invånare.

I ditt uppdrag ansvarar du för att projektleda, samordna, planera och genomföra upphandlingsprojekt i samarbete med berörda verksamheter. Ditt uppdrag är att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler, policys samt praxis.

Du ger kommunens förvaltningar och bolag råd och stöd i upphandlings- och avtalsfrågor och gör en aktiv och kontinuerlig avtalsuppföljning. Dialogen med våra förvaltningar, bolag och leverantörer är ett viktigt inslag i din vardag.

Här får du också möjlighet att bidra till att utveckling med fokus på affärsmässighet. Uppdraget är självständigt och variationsrikt, allt utvecklingsarbete sker tillsammans med dina kollegor. Vår ambition är att ligga i framkant med ledorden framåtanda och mod.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har bred erfarenhet av inköpsarbete. Du har genom tidigare uppdrag genomfört upphandlingar självständigt och är trygg med att driva upphandlingsprocessen från start till mål. Vi söker främst dig med erfarenhet inom entreprenad men även annan erfarenhet är intressant.

Du har utbildning på högskole-/universitetsnivå eller yrkeshögskola inom upphandling, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren anser relevant.

Din erfarenhet inom området gör att du snabbt kan komma in i arbetet. Du är självgående och har förmåga att planera, strukturera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på kvalitet, konstruktiv problemlösning och affärsmässighet. Därför är det en förutsättning att du är noggrann och har en god analytisk förmåga.

Du är utåtriktad och har förmåga att skapa och behålla goda relationer. Ditt arbetssätt är konsultativt och du har en god kommunikativ förmåga, såväl i tal som i skrift. Du har också ett kreativt sinne och förmåga att hitta nya synsätt, något som du använder för att inspirera och motivera andra. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang, inkludering är ett ledord för dig.

Rollen innebär många olika kontaktytor både internt med kommunens förvaltningar och bolag och externt med leverantörer. Du är bekväm med att delta i och leda olika forum. Du har förmåga att förklara det du vill förmedla ur olika perspektiv och för olika målgrupper. Du är van att presentera underlag, information och idéer såväl muntligt som skriftligt.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Intervjuer kan komma att ske löpande så ansök redan idag!

Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C263397".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Varbergs kommun (org.nr 212000-1249)

Arbetsplats
Varbergs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Kontakt
Upphandling- och inköpschef
Nathalie Rapp
nathalie.rapp@varberg.se
0340-69 71 94

Jobbnummer
9402164

Prenumerera på jobb från Varbergs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Varbergs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning: